PRZEKONANIA HAMULCEM INNOWACYJNEGO MYŚLENIA
PDF (Język Polski)

Schlagworte

przekonania
świadomość
zmienne indywidualne
nauka języków obcych

Zitationsvorschlag

Smuk, M. (2018). PRZEKONANIA HAMULCEM INNOWACYJNEGO MYŚLENIA. Neofilolog, (50/1), 29–43. https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.3

Abstract

Beliefs reflect the way we think about different issues, attitudes and behaviours. Many of them are wrong, or – at best – simplified. Beliefs also relate to the didactics of foreign languages. This paper discusses the qualities, sources and consequences of these beliefs and presents the results of research conducted on a group of 434 students regarding beliefs among other individual variables and the process of learning a foreign language.
https://doi.org/10.14746/n.2018.50.1.3
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Brodniak W.A. (2010), Podstawy socjologiczne współczesnej psychiatrii (w) Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. (red.), Psychiatria, t. 1: Podstawy psychiatrii. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, s. 276-293.

Byram M., Barrett M., Ipgrave J., Jackson R., Méndez Garcia M.C. (2009), Autobiography of intercultural encounters. Strasbourg: Council of Europe.

Byram M., Barrett M., Ipgrave J., Jackson R., Méndez Garcia M.C. (2011), Autobiografia spotkań międzykulturowych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Chlewiński Z. (1992), Stereotypy: struktura, funkcja, geneza. Analiza interdyscyplinarna (w) Chlewiński Z., Kurcz I. (red.), Stereotypy i uprzedzenia. „Kolokwia Psychologiczne. Pismo Komitetu Nauk Psychologicznych PAN”, t. 1. Warszawa: Instytut Psychologii PAN, s. 7-28.

Dörnyei Z. (2005), The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Drosio-Czaplińska J. (2015), Myśli przyczynowo-spiskowe (w) „Ja, My, Oni. Poradnik psychologiczny «Polityki»”, t. 18: Mechanika władzy. Psychologia i polityka, s. 110-111.

Horwitz E.K. (1988), The beliefs about language learning of beginning university foreign language students (w) „The Modern Language Journal”, nr 72(3), s. 283-294.

Legat M. (b.d.), Przekonania – skąd pochodzą i w jaki sposób nas kształtują. Online: http://www.szkolenia-lps.pl/news/9/61/Przekonania---skad-pochodza-i-w-jaki-sposob-nas-ksztaltuja [DW: 23.09.2017].

Lemańska-Lewandowska E. (2013), Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Lesiak-Bielawska E.D. (2013), Różnice indywidualne w procesie akwizycji języka. Psychologiczne uwarunkowania dydaktyki języków obcych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Lippmann W. (1922), Public Opinion. New York: Harcourt, Brace and Co.

Michońska-Stadnik A. (2013), Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Pawlak M., Bartczak E., Lis Z., Marciniak I. (2006), Europejskie portfolio językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Pervin L.A. (2005), Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Smuk M. (2016), Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Lublin – Warszawa: Wydawnictwo Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Sokołowska K., Sylburski M. (2016), Przekonania – stereotypy – nawyki. Ich wpływ na nasze życie. Warszawa: Difin.

Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje. T. 4: Psychologia osobowości.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.