Abstract
The aim of this paper is to present a possible technological support for glottodidactic research. To do this the author shortly characterises eyetracking in relation to the humanities, especially glottodidactics. She introduces and describes the idea of experimental eyetracking glottodidactics on the basis of her own eyetracking research for EFL textbooks, and presents the basic results of the research and general conclusions.
Literaturhinweise
Andrychowicz-Trojanowska A. (2015a), Materiał glottodydaktyczny w podręczniku do nauki języka angielskiego dla szkół średnich a jego odbiorca (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 1-15.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2015b), Uwaga wzrokowa ucznia w pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 9-10, s. 104-124.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016a), Okulografia w glottodydaktyce na przykładzie badań własnych (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 11, s. 103-121.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016b), Perception of textbook material by dyslectic and non-dyslectic students: an eye-tracking experiment (w) „Linguistica Silesiana”, nr 37, s. 409-427.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016c), Uczniowskie sposoby i strategie pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego w obrazowaniu okulograficznym (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 19, s. 1-22.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016d), Uwaga wzrokowa ucznia szybko czytającego (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 1-17.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Experimental Eyetracking Glottodidactics (w) „Kwartalnik Neofilologiczny”, nr 1, s. 88-101.
Bonek A. (2016), Ergonomizacja procesu tłumaczenia pisemnego. Wyniki badania okulograficznego (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 19-30.
Borkowska A.R., Francuz P. (2013), Ruchy gałek ocznych podczas oceny poprawności zapisu wyrazów jako wskaźnik rozwoju świadomości ortograficznej młodzieży z dysortografią (w) „Psychologia Rozwojowa”, nr 18(3), s. 37-50.
Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
de Mezer-Brelińska K., Skrzypczak J. (2012), Ewolucja podręczników szkolnych (w) Skrzydlewski W., Dylak S. (red.), Media − edukacja − kultura. Poznań − Rzeszów: Wydawnictwo PTTiME, s. 179-190.
Duchowski A. (2007), Eye Tracking Methodology. Theory and Practice. Clemson: Springer.
Gąsiorek K., Hącia A., Kłosińska K., Krzyżyk D., Nocoń J., Synowiec H. (2012), Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii. Warszawa.
Gompel van R.P.G., Fischer M.H., Murray W.S., Hill R.L. (2007), Eye movements: A window on mind and brain. Oxford – Amsterdam: Elsevier.
Grucza S. (2011), Lingwistyka antropocentryczna a badania okulograficzne (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 4, s. 149-162.
Grucza S. (2016), W sprawie translatoryki okulograficznej (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 51-61.
Holmqvist K., Nyström M., Andersson R., Dewhurst R., Jarodzka H., van de Weijer J. (2011), Eye Tracking. A comprehensive guide to methods and measures. New York: Oxford University Press.
Konieczka-Śliwińska D. (2012), Od podręcznika drukowanego do elektronicznego. Koncepcja dydaktyczna szkolnego podręcznika historii w Polsce i próby jej modernizacji w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku (w) „KLIO. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, nr 21(2), s. 77-92.
Kośla H. (1977), O dobry podręcznik języków obcych dla lektoratów (w) Leja L. (red.), Nowoczesny podręcznik szkolny i akademicki. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 49-51.
Kusiak-Pisowacka M. (2015), Ewaluacja podręcznika w nauczaniu języków obcych (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 65-75.
Opach T. (2011), Zastosowanie okulografii (techniki eye-tracking) w kartografii Polski (w) „Przegląd Kartograficzny”, nr 43(2), s. 155-169.
Płużyczka M. (2011), Okulograficzne wsparcie badań nad procesem tłumaczenia a vista (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 4, s. 181-189.
Płużyczka M. (2012), Na co patrzy, a co widzi tłumacz a vista? Translatoryczne możliwości poznawcze okulografii (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 5, s. 65-74.
Płużyczka M. (2013a), Eye-tracking Research into Sight Translation Processes: Lapsological Conclusions (w) Grucza S., Płużyczka M., Zając J. (red.), Translation Studies and Eye-Tracking Analysis (= Warschauer Studien zur Germanistik und Angewandten Linguistik). Frankfurt a. M.: Peter Lang Edition, s. 105-138.
Płużyczka M. (2013b), Okulograficzne spojrzenie na trudności translacyjne (w) „Rocznik Przekładoznawczy. Studia nad teorią, praktyką i dydaktyką przekładu”, nr 8, s. 59-71.
Płużyczka M. (2015), Tłumaczenie a vista. Rozważania teoretyczne i badania eyetrackingowe. Warszawa: Studi@ Naukowe 30.
Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.) (2010), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego. Lublin: Lubelski Oddział PTG, Pracownia Dydaktyki Geografii, Instytut Nauk o Ziemi UMCS.
Soluch P., Tarnowski A. (2013), O metodologii badań eyetrackingowych (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 7, s. 115-134.
Szupica-Pyrzanowska M. (2016),Przetwarzanie fleksji języka angielskiego w czasie rzeczywistym – badanie eyetrackingowe (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 127-154.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. 2017, poz. 1189.
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 811.
Zając M. (2015), Glottodydaktyczna analiza platform internetowych „Duolingo” i „Memrise” z elementami badania okulograficznego,praca licencjacka. Online: https://www.researchgate.net/publication/304579147 [DW 14.11.2017].
NETOGRAFIA
https://podreczniki.men.gov.pl/ [DW 05.08.2017].
http://www.neurodevice.pl/pl/uslugi/eye-tracking [DW 05.08.2017].
http://www.lelo.uw.edu.pl/ [DW 15.10.2017].
Lizenz
Copyright (c) 2018 Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska
![Creative-Commons-Lizenz](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).