Abstract
The aim of this paper is to present a possible technological support for glottodidactic research. To do this the author shortly characterises eyetracking in relation to the humanities, especially glottodidactics. She introduces and describes the idea of experimental eyetracking glottodidacticson the basis of her own eyetracking research for EFL textbooks, and presents the basic results of the research and general conclusions.
References
Andrychowicz-Trojanowska A. (2015a), Materiał glottodydaktyczny w podręczniku do nauki języka angielskiego dla szkół średnich a jego odbiorca (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 1-15.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2015b), Uwaga wzrokowa ucznia w pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 9-10, s. 104-124.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016a), Okulografia w glottodydaktyce na przykładzie badań własnych (w) „Komunikacja Specjalistyczna”, nr 11, s. 103-121.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016b), Perception of textbook material by dyslectic and non-dyslectic students: an eye-tracking experiment (w) „Linguistica Silesiana”, nr 37, s. 409-427.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016c), Uczniowskie sposoby i strategie pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego w obrazowaniu okulograficznym (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 19, s. 1-22.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2016d), Uwaga wzrokowa ucznia szybko czytającego (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 1-17.
Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Experimental Eyetracking Glottodidactics (w) „Kwartalnik Neofilologiczny”, nr 1, s. 88-101.
Bonek A. (2016), Ergonomizacja procesu tłumaczenia pisemnego. Wyniki badania okulograficznego (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 19-30.
Borkowska A.R., Francuz P. (2013), Ruchy gałek ocznych podczas oceny poprawności zapisu wyrazów jako wskaźnik rozwoju świadomości ortograficznej młodzieży z dysortografią (w) „Psychologia Rozwojowa”, nr 18(3), s. 37-50.
Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
de Mezer-Brelińska K., Skrzypczak J. (2012), Ewolucja podręczników szkolnych (w) Skrzydlewski W., Dylak S. (red.), Media − edukacja − kultura. Poznań − Rzeszów: Wydawnictwo PTTiME, s. 179-190.
Duchowski A. (2007), Eye Tracking Methodology. Theory and Practice. Clemson: Springer.
Gąsiorek K., Hącia A., Kłosińska K., Krzyżyk D., Nocoń J., Synowiec H. (2012), Kryteria oceny podręcznika szkolnego w aspekcie językowym. Przewodnik dla rzeczoznawców wraz ze wzorami opinii. Warszawa.
Gompel van R.P.G., Fischer M.H., Murray W.S., Hill R.L. (2007), Eye movements: A window on mind and brain. Oxford – Amsterdam: Elsevier.
Grucza S. (2011), Lingwistyka antropocentryczna a badania okulograficzne (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 4, s. 149-162.
Grucza S. (2016), W sprawie translatoryki okulograficznej (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 51-61.
Holmqvist K., Nyström M., Andersson R., Dewhurst R., Jarodzka H., van de Weijer J. (2011), Eye Tracking. A comprehensive guide to methods and measures. New York: Oxford University Press.
Konieczka-Śliwińska D. (2012), Od podręcznika drukowanego do elektronicznego. Koncepcja dydaktyczna szkolnego podręcznika historii w Polsce i próby jej modernizacji w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku (w) „KLIO. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, nr 21(2), s. 77-92.
Kośla H. (1977), O dobry podręcznik języków obcych dla lektoratów (w) Leja L. (red.), Nowoczesny podręcznik szkolny i akademicki. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 49-51.
Kusiak-Pisowacka M. (2015), Ewaluacja podręcznika w nauczaniu języków obcych (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 14, s. 65-75.
Opach T. (2011), Zastosowanie okulografii (techniki eye-tracking) w kartografii Polski (w) „Przegląd Kartograficzny”, nr 43(2), s. 155-169.
Płużyczka M. (2011), Okulograficzne wsparcie badań nad procesem tłumaczenia a vista (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 4, s. 181-189.
Płużyczka M. (2012), Na co patrzy, a co widzi tłumacz a vista? Translatoryczne możliwości poznawcze okulografii (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 5, s. 65-74.
Płużyczka M. (2013a), Eye-tracking Research into Sight Translation Processes: Lapsological Conclusions (w) Grucza S., Płużyczka M., Zając J. (red.), Translation Studies and Eye-Tracking Analysis (= Warschauer Studien zur Germanistik und Angewandten Linguistik). Frankfurt a. M.: Peter Lang Edition, s. 105-138.
Płużyczka M. (2013b), Okulograficzne spojrzenie na trudności translacyjne (w) „Rocznik Przekładoznawczy. Studia nad teorią, praktyką i dydaktyką przekładu”, nr 8, s. 59-71.
Płużyczka M. (2015), Tłumaczenie a vista. Rozważania teoretyczne i badania eyetrackingowe. Warszawa: Studi@ Naukowe 30.
Rodzoś J., Wojtanowicz P. (red.) (2010), W poszukiwaniu nowoczesnej koncepcji podręcznika szkolnego. Lublin: Lubelski Oddział PTG, Pracownia Dydaktyki Geografii, Instytut Nauk o Ziemi UMCS.
Soluch P., Tarnowski A. (2013), O metodologii badań eyetrackingowych (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 7, s. 115-134.
Szupica-Pyrzanowska M. (2016),Przetwarzanie fleksji języka angielskiego w czasie rzeczywistym – badanie eyetrackingowe (w) „Lingwistyka Stosowana”, nr 20, s. 127-154.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. 2017, poz. 1189.
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 811.
Zając M. (2015), Glottodydaktyczna analiza platform internetowych „Duolingo” i „Memrise” z elementami badania okulograficznego,praca licencjacka. Online: https://www.researchgate.net/publication/304579147 [DW 14.11.2017].
NETOGRAFIA
https://podreczniki.men.gov.pl/ [DW 05.08.2017].
http://www.neurodevice.pl/pl/uslugi/eye-tracking [DW 05.08.2017].
http://www.lelo.uw.edu.pl/ [DW 15.10.2017].
License
Copyright (c) 2018 Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).