Abstract
Creativity in teaching in the subject literature can be divided into three categories: the creative process, the product and the support of the development of creative activity in students. Not only is creativity important for the teacher today but also it is an essential part of his or her professional identity. In XXI century pedeutology [a branch of educational theory] the vision is of an open-minded and autonmous teacher, a reflective practitioner who is prepared to create his or her own new strategies to function in educational situations which are constantly changing. This educator effectively supports the personal development of the student and their process of learning. For this reason, creativity in teaching should also be one of the principal objectives of the professional training of the foreign language teachers, which in turn poses important questions. The notion of creativity in teaching, its scope and how it can be prepared for during the aca-demic training of the foreign language teachers are the subjects of the article.
Literaturhinweise
Coiduras, J.L. i Carrera X. 2010. „La construction du sens autour de la notion de la compétence dans des dispositifs universitaires”. Éducation et francophonie XXXVIII-2. 96-112. (http://www.acelf.ca/c/revue/pdf/EF-38-2-completweb.pdf) [DW: 15.08.2012].
Correa Molina, E., Collin, S., Chaubert Ph. i Gervais, C. 2010. „Concept de réflexion : un regard critique”. Éducation et francophonie, XXXVIII-2. 135-152. (http://www.acelf.ca/c/revue/pdf/EF-38-2-completweb.pdf) [DW : 15.08.2012].
Cusson, P. 1993. La créativité à l’ordre du jour. Québec: Louise Courteau Editrice.
Dawid, J.Wł. 1932. O duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nasza Księgarnia, Sp. akcyjna Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Dylak, S. 2010. „Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej w procesie stawania się i bycia nauczycielem – epitafium”. [w:] Piekarski, J., Urbaniak-Zając, D. i Szmidt, K.J. (red.). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 63-76.
Ekiert-Oldroyd, D. 2003. „Pedeutologiczne aspekty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje”. [w:] Szmidt, K.J. (red.). Dydaktyka twórczości Kraków: Oficyna Wydawnicza"Impuls”. 135-158.
Gaś, Z. B. 2001. Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Gnitecki, J. 2002. „Kompetencje i zwiększanie szans edukacyjnych nauczycieli w cyklu życia w warunkach postępującej globalizacji”. [w:] Kozioł, E. i Kobyłecka, E. (red.) W poszukiwaniu wyznaczników nauczyciela XXI wieku. Zielona Góra: Wydawnictwo UZ. 53-75.
Guilford, J. P. 1978. Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.
Jastrzębska, E. 2009. „O edukacji twórczej nauczycieli raz jeszcze”. [w:] Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska, A. (red.). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań- Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 189-197.
Jastrzębska, E. 2011. Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym (na przykładzie języka francuskiego). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Koć-Seniuch, G. 2003. „Profesjonalizacja w kształceniu nauczycieli”. [w:] Ekiert-Oldroyd, D. (red.). Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria-praktyka-perspektywy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 90-107.
Kwaśnica, R. 2003. „Być nauczycielem – wprowadzenie do myślenia”.[w:] Kwieciński, Z. i Śliwerski, B. (red.).Pedagogika, Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. PWN: t. II. 293-315.
Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: WAiP.
Kupisiewicz, Cz. 2006. Szkoła XX w. Kierunki i próby przebudowy. Warszawa: PWN.
Le Boterf. G. 1994. De la compétence. Essai sur un attracteur étrange. Paris: Édition d’Organisation.
Lewowicki, T. 2007. Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Łączyk, M. 2011. „Predylekcje do twórczości codziennej i osamotnienie młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk”. [w:] Krasoń, K. (red.). Chowanna 36. Katowice: Wydawnictwo UŚ: tom 1. 227-243.
Łobocki, M. 2005. „W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli”. [w:] Hörner, W. i Szymański, M.S. (red.). Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”. 92-102.
Modrzejewska-Świgulska, M. 2009. „Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna”. [w:] Szmidt, K.J. (red.). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 147-219.
Nęcka, E. i in. 2005. Trening twórczości. Gdańsk: GWP.
Okoń, W. 2009. Wszystko o wychowaniu. Warszawa: Wyd. Akademickie "Żak".
Palka, S. 2003. Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Perrenoud, Ph.1999. Enseigner: agir dans l’urgence décider dans l’incertitude. Paris: ESF éditeur.
Petkowicz, A. 2005. „Wybrane aspekty twórczości nauczycieli gimnazjum”. [w:] Pęczkowski, R. (red.) Polski system edukacji po reformie. 3 stan, perspektywy, zagrożenia). Poznań-Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 200-208.
Richer, J.-J. 2011. „De l’enseignant de langue(s) au professionnel des langues”. Etudes de linguistique appliquée 161. Paris: Didier Erudition Klincksieck. 63-77.
Sajdak, A. 2008. Edukacja kreatywna. Kraków: Wyd. WAM.
Schulz, R. 1996. Studia z innowatyki pedagogicznej. Toruń: Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Sikora, J. 2009. „Przygotowanie przyszłych nauczycieli w pełnieniu ról zawodowych”. [w:] Korzeniowski, W., Murzyn, A. i Szuścik, U. (red.). Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 130-134.
Stankiewicz, R. 2002. „Oczekiwania pedeutologów wobec nauczycieli w różnych okresach dziejów wychowania i ich uwarunkowania”. [w:] Kozioł, E. i Kobyłecka, E. (red.) W poszukiwaniu wyznaczników nauczyciela XXI wieku. Zielona Góra: Wydawnictwo UZ. 17-34.
Szmidt, K. J. 2001. Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szmidt, K. J.(red.). 2003. Dydaktyka twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”
Szmidt, K. J. 2004. „Edukacja według Torrance’a”. Teraźniejszość– Człowiek- Edukacja, 4. Wrocław: Wydaw. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. 27-45.
Szmidt, K. J. (red.) 2005. Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo WSH-E.
Szmidt, K. J. 2007. Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Szmidt, K. J. (red.) 2008. Trening kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Targońska, J. 2009. „Wiedza czy umiejętności? Czego potrzebuje dobry nauczyciel?” [w:] Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska, A. (red.). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 11-25.
Wilczyńska, W. 2009. „Nauczyciel języka obcego jako badacz”. [w:] Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska, A. (red.). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań- Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 493-508.
Wróblewska, M. 2011. „Rozwój przez nabywanie kompetencji (w aspekcie uwarunkowań aktywności twórczej)”. [w:] Krasoń, K. (red.). Chowanna 36. Katowice: Wydawnictwo UŚ: tom 1. 59-69.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciel języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Lizenz
Copyright (c) 2019 Elżbieta Jastrzębska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).