Abstract
Creativity in teaching in the subject literature can be divided into three categories: the creative process, the product and the support of the development of creative activity in students. Not only is creativity important for the teacher today but also it is an essential part of his or her professional identity. In XXI century pedeutology [a branch of educational theory] the vision is of an open-minded and auton-mous teacher, a reflective practitioner who is prepared to create his or her own new strategies to function in educational situations which are constantly changing. This educator effectively supports the personal development of the student and their process of learning. For this reason, creativity in teaching should also be one of the principal objectives of the professional training of the foreign language teachers, which in turn poses important questions. The notion of creativity in teaching, its scope and how it can be prepared for during the aca-demic training of the foreign language teachers are the subjects of the article.References
Coiduras, J.L. i Carrera X. 2010. „La construction du sens autour de la notion de la compétence dans des dispositifs universitaires”. Éducation et francophonie XXXVIII-2. 96-112. (http://www.acelf.ca/c/revue/pdf/EF-38-2-completweb.pdf) [DW: 15.08.2012].
Correa Molina, E., Collin, S., Chaubert Ph. i Gervais, C. 2010. „Concept de réflexion : un regard critique”. Éducation et francophonie, XXXVIII-2. 135-152. (http://www.acelf.ca/c/revue/pdf/EF-38-2-completweb.pdf) [DW : 15.08.2012].
Cusson, P. 1993. La créativité à l’ordre du jour. Québec: Louise Courteau Editrice.
Dawid, J.Wł. 1932. O duszy nauczycielstwa. Warszawa: Nasza Księgarnia, Sp. akcyjna Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Dylak, S. 2010. „Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej w procesie stawania się i bycia nauczycielem – epitafium”. [w:] Piekarski, J., Urbaniak-Zając, D. i Szmidt, K.J. (red.). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 63-76.
Ekiert-Oldroyd, D. 2003. „Pedeutologiczne aspekty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje”. [w:] Szmidt, K.J. (red.). Dydaktyka twórczości Kraków: Oficyna Wydawnicza"Impuls”. 135-158.
Gaś, Z. B. 2001. Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Gnitecki, J. 2002. „Kompetencje i zwiększanie szans edukacyjnych nauczycieli w cyklu życia w warunkach postępującej globalizacji”. [w:] Kozioł, E. i Kobyłecka, E. (red.) W poszukiwaniu wyznaczników nauczyciela XXI wieku. Zielona Góra: Wydawnictwo UZ. 53-75.
Guilford, J. P. 1978. Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.
Jastrzębska, E. 2009. „O edukacji twórczej nauczycieli raz jeszcze”. [w:] Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska, A. (red.). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań- Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 189-197.
Jastrzębska, E. 2011. Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym (na przykładzie języka francuskiego). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Koć-Seniuch, G. 2003. „Profesjonalizacja w kształceniu nauczycieli”. [w:] Ekiert-Oldroyd, D. (red.). Problemy współczesnej pedeutologii. Teoria-praktyka-perspektywy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 90-107.
Kwaśnica, R. 2003. „Być nauczycielem – wprowadzenie do myślenia”.[w:] Kwieciński, Z. i Śliwerski, B. (red.).Pedagogika, Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. PWN: t. II. 293-315.
Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: WAiP.
Kupisiewicz, Cz. 2006. Szkoła XX w. Kierunki i próby przebudowy. Warszawa: PWN.
Le Boterf. G. 1994. De la compétence. Essai sur un attracteur étrange. Paris: Édition d’Organisation.
Lewowicki, T. 2007. Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Łączyk, M. 2011. „Predylekcje do twórczości codziennej i osamotnienie młodzieży – ramowy model teoretyczny i diagnoza stanu w obszarze zjawisk”. [w:] Krasoń, K. (red.). Chowanna 36. Katowice: Wydawnictwo UŚ: tom 1. 227-243.
Łobocki, M. 2005. „W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli”. [w:] Hörner, W. i Szymański, M.S. (red.). Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”. 92-102.
Modrzejewska-Świgulska, M. 2009. „Badanie twórczości codziennej – perspektywa biograficzna”. [w:] Szmidt, K.J. (red.). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. 147-219.
Nęcka, E. i in. 2005. Trening twórczości. Gdańsk: GWP.
Okoń, W. 2009. Wszystko o wychowaniu. Warszawa: Wyd. Akademickie "Żak".
Palka, S. 2003. Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Perrenoud, Ph.1999. Enseigner: agir dans l’urgence décider dans l’incertitude. Paris: ESF éditeur.
Petkowicz, A. 2005. „Wybrane aspekty twórczości nauczycieli gimnazjum”. [w:] Pęczkowski, R. (red.) Polski system edukacji po reformie. 3 stan, perspektywy, zagrożenia). Poznań-Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. 200-208.
Richer, J.-J. 2011. „De l’enseignant de langue(s) au professionnel des langues”. Etudes de linguistique appliquée 161. Paris: Didier Erudition Klincksieck. 63-77.
Sajdak, A. 2008. Edukacja kreatywna. Kraków: Wyd. WAM.
Schulz, R. 1996. Studia z innowatyki pedagogicznej. Toruń: Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Sikora, J. 2009. „Przygotowanie przyszłych nauczycieli w pełnieniu ról zawodowych”. [w:] Korzeniowski, W., Murzyn, A. i Szuścik, U. (red.). Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 130-134.
Stankiewicz, R. 2002. „Oczekiwania pedeutologów wobec nauczycieli w różnych okresach dziejów wychowania i ich uwarunkowania”. [w:] Kozioł, E. i Kobyłecka, E. (red.) W poszukiwaniu wyznaczników nauczyciela XXI wieku. Zielona Góra: Wydawnictwo UZ. 17-34.
Szmidt, K. J. 2001. Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szmidt, K. J.(red.). 2003. Dydaktyka twórczości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls.”
Szmidt, K. J. 2004. „Edukacja według Torrance’a”. Teraźniejszość– Człowiek- Edukacja, 4. Wrocław: Wydaw. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. 27-45.
Szmidt, K. J. (red.) 2005. Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: Wydawnictwo WSH-E.
Szmidt, K. J. 2007. Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Szmidt, K. J. (red.) 2008. Trening kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Targońska, J. 2009. „Wiedza czy umiejętności? Czego potrzebuje dobry nauczyciel?” [w:] Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska, A. (red.). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 11-25.
Wilczyńska, W. 2009. „Nauczyciel języka obcego jako badacz”. [w:] Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska, A. (red.). Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań- Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. 493-508.
Wróblewska, M. 2011. „Rozwój przez nabywanie kompetencji (w aspekcie uwarunkowań aktywności twórczej)”. [w:] Krasoń, K. (red.). Chowanna 36. Katowice: Wydawnictwo UŚ: tom 1. 59-69.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciel języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).