Abstract
Self-assessment is a key learning strategy for autonomous language learning, enabling learners to become more aware of the learning process, more ready to take responsibility for their own learning, empowered to make their own changes and to relate learning to individual needs. Also it may help learners to become more aware of their own strengths and weaknesses, as well as of strategies which best suit their particular learning styles and hence to become more reflective and autonomous explorers of language. This paper discusses why self-assessment is important in the toolkit of foreign language learners aged 55+ and presents techniques which help develop self-assessment skills in foreign language learning in this group of learners. One of the most effective self-assessment tools in working with students aged 55+ is The European Language Portfolio.
Literaturhinweise
Adamus M. (2004), Samoocena a zachowania społeczne. „Edukacja i Dialog”, nr 6, s. 64–67.
Baumann K. (2005), Świadomość samego siebie. „Edukacja i Dialog”, nr 10, s. 27–31.
Bandura A. (1997), Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
Berndt A. (2000), Senioren lernen Deutsch: 13 Grundgedanken. GFL – German as a foreign language. „German as a Foreign Language”, nr 3, s. 1–14. Online: http://www.gfl-journal.de/3-2000/berndt.pdf [DW 20.05.2019].
Berndt A. (2003), Sprachelernen im Alter. Eine empirische Studie zur Fremdsprachengeragogik. München: Iudicium Verlag.
Biernat R. (2016), Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje. „Społeczeństwo. Edukacja. Język”, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku, s. 149–167.
Drwal R. Ł. (1995), Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagadnienia i techniki. Warszawa: PWN.
Edlinger A. (2016), LanguAGEING: Fremdsprachen Lernen im Alter. Hamburg: disserta Verlag.
Flavell J. H. (1978), Metacognitive Development, (w:) Scandura, J. M., Brainerd C. J. (red.), Structural/Process Theories of Complex Human Behavior. Alphenaan den Rijn: Sijthoffand Noordhoff, s. 213–245.
Gage N. L., Berliner D.C. (1996), Pädagogische Psychologie. Weinheim: Beltz.
Gardner D. (2000), Self-assessment for autonomous language learners. „Links & Letters”, nr 7, s. 49–60. Online: https://ddd.uab.cat/record/2281 [DW 20.05.2019].
Gindrich P. A. (2002), Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej.
Grudziński A. (2012), Zasadnicze wymiary starzenia się i starości – biologiczny, psychiczny i społeczny, (w:) Zych A. A. (red.), Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość. Łask: Spółka Over Group.
Jaroszewska A. (2011), Uczeń w wieku późnej dorosłości – próba charakterystyki w kontekście organizacji procesu nauczania języków obcych, (w:) Knieja J., Piotrowski S. (red.), Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 487–502.
Jaroszewska A. (2013), Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Analiza potrzeb i możliwości w aspekcie międzykulturowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jaroszewska A. (2014), O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków. „Języki Obce w szkole”, nr 4, s. 52–66. Online: http://jows.pl/sites/default/files/jaroszewska_0.pdf [DW: 20.05.2019].
Jaworska M. (2008), Teoretyczne aspekty autoewaluacji w procesie uczenia się języków obcych. „Studia Germanica Gedanensia” nr 16, s. 119–131. Online: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Germanica_Gedanensia/Studia_Germanica_Gedanensia-r2008-t16/Studia_Germanica_Gedanensia-r2008-t16-s119–131/Studia_Germanica_Gedanensia-r2008-t16-s119–131.pdf [DW 20.05.2019].
Jaworska M. (2009), Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Zastosowanie „Europejskiego portfolia językowego” w kształceniu nauczycieli. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Juczyński Z. (2000), Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, nr 4, s. 11–23. Online: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica/Acta_Universitatis_Lodzinsis_Folia_Psychologica-r2000-t4/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica-r2000-t4-s11-23/Acta_Universitatis_Lodziensis_Folia_Psychologica-r2000-t4-s11-23.pdf [DW 20.05.2019].
Kaczmarek A. (2002), Techniki wspomagania rozwoju autonomii, (w:) Wilczyńska W. (red.), Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych: badania i refleksje. Poznań: Wydawnictwo UAM, s. 69–81.
Kic-Drgas J. (2013), Fremdsprachenlernen im Seniorenalter. Entwicklung und Evaluation von Lehr – und Lernmaterialien für Senioren. Wrocław – Dresden: Neisse Verlag.
Kozielecki J. (1981), Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.
Kulas H. (1983), Mechanizm funkcjonowania samooceny. „Psychologia Wychowawcza”, nr 4, s. 400–410.
Kulas H. (1986), Samoocena młodzieży. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Locke E.A., Latham G.P. (1990), A theory of goal setting and task performance. New York: Pearson College Div.
Niebrzydowski L. (1976), O poznawaniu i ocenie samego siebie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Niebrzydowski L. (1989), Psychologia wychowawcza. Samoświadomość, aktywność, stosunki interpersonalne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Oxford R. L. (2017), Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context. New York: Routledge.
Pamuła-Behrens M. (2013), „Europejskie portfolio językowe” krok po kroku. „Języki Obce w szkole”, nr 3, s. 4–8. Online: http://jows.pl/sites/default/files/pamula.pdf [DW: 20.05.2019].
Raasch, A. (2008), Ältere Menschen, das Sprachenlernen und Europa (w:) Schröder U. (red.), Blickpunkt Sprachen Entwicklungen, Projekte, Diskussionen. Impuls 33, Leonardo da Vinci. Bonn: Nationale Agentur Bildung für Europa beim Bundesinstitut für Berufsbildung, s. 118–128.
Ramírez-Gómez D. (2016), Language teaching and the older adult: The significance of experience. Bristol: Multilingual Matters.
Rampillon U., Zimmermann G. (1997), Strategien und Techniken beim Erwerb fremder Sprachen. München: Hueber.
Ricci M.C. (2013), Mindsets in the Classroom: Building a Culture of Success and Student Achievement in Schools. Waco, TX: Prufrock Press.
Rotter J. B. (1966), Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. „Psychological Monographs”, nr 80, s. 1–28.
Schunk D.H., Ertmer P.A. (1999), Self-regulatory processes during computer skill acquisition: Goal and self-evaluative influences. „Journal of Educational Psychology”, nr 91, s. 251–260.
Steinbrich P. (2015), Samoocena w klasie językowej – donkiszoteria czy praca u podstaw? „Języki Obce w Szkole” nr 3, s. 33–37. Online: http://jows.pl/sites/default/files/steinbrich.pdf [DW 20.05.2019].
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Szmagaj S. (2002), Między „ja” realnym, a „ja” idealnym. „Edukacja i Dialog”, nr 6, s. 59–62.
Wenden A. L. (1991), Learner strategies for learner autonomy: Planning and implementing learner training for language learners. Hertfordshire: Prentice-Hall International.
Wilczyńska W. (1999), Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zimmerman B. J. (2002), Becoming a self-regulated learner: An overview. „Theory into Practice”, nr 41(2), s. 64–70.
Zych A. A. (2007), Leksykon gerontologii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zych A.A., Kaleta-Witusiak M. (2010), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, (w:) Nowicka A. (red.), Wybrane problemy osób starszych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 27–41.
Lizenz
Copyright (c) 2020 Katarzyna Posiadała
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).