Lekcja języka obcego z uczniem niepełnosprawnym miejscem badań metodą indywidualnych przypadków
PDF (Język Polski)

Schlagworte

niepełnosprawność intelektualna
metoda indywidualnych przypadków
działania edukacyjno-terapeutyczne

Zitationsvorschlag

Burzyńska, M. . (2010). Lekcja języka obcego z uczniem niepełnosprawnym miejscem badań metodą indywidualnych przypadków. Neofilolog, (35), 153–162. https://doi.org/10.14746/n.2010.35.15

Abstract

The article presents preliminary results of research conducted during English language classes, with the case study method, among pupils with intellectual disability attending a primary special needs school. The research was meant to help answer the questions related to the possibility of incorporating foreign language teaching in the comprehensive process of their rehabilitation, and especially the development of individual cognitive skills as well as the mother tongue command. The article emphasizes the advantages of research based on a case study which enables the researcher to apply the principle of individualization and the treatment of every pupil as a subject no matter what the developmental barriers may be.

https://doi.org/10.14746/n.2010.35.15
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Baranowicz, K. 2001. „Studium indywidualnego przypadku w pracy pedagoga specjalnego” (w) Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym (red. Z. Palak). Lublin: Wydawnictwo UMCS, 115-123.

Bruni, C. 2005. English Adventure. Podręcznik dla szkoły podstawowej. Pearson Education Limited.

Głodkowska, J. 1999. Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja. Warszawa: WSiP Spółka Akcyjna.

Głodkowska, J. 2003. „Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie koncepcyjne”. Ruch Pedagogiczny 5-6: 7-21.

Karpińska-Szaj, K. 2006a. „Nauka języka obcego jako składnik rewalidacji mowy”. Scripta Neophililogica Posnaniensia (red. S. Puppel), t. VIII: 49-58.

Karpińska-Szaj, K. 2006b. „Integracyjna koncepcja nauki języka obcego na potrzeby uczniów z niedoborami języka pierwszego” (w) Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych (red. J. Krieger-Knieja, U. Paprocka-Piotrowska). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 56-63.

Komorowska, H. 1989. „Metody ilościowe a metody jakościowe w badaniach pedagogicznych”. Edukacja 3(27): 14-29.

Stawowy-Wojnarowska, I. 1989. Podstawy kształcenia specjalnego. Warszawa: WSiP.

Łobocki, M. 1999. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Turlejska, B. 1998. „Monografia pedagogiczna i studium przypadku” (w) Orientacje w metodologii badań pedagogicznych (red. S. Palka). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 75-88.