Abstract
The 2020/21 academic year proved to be unprecedented in many ways for students and lecturers alike. The need to move from traditional education to a virtual classroom during the Covid-19 pandemic became a stimulus to seek new ways to work and expand knowledge. The aim of this paper is to present the outcome of project work completed by university students of a teaching specialization, which included ways of teaching and ICT tools suitable for working with learners with Special Educational Needs (SEN) in a traditional classroom and in a digital environment. With the increase in remote learning, the challenge of meeting the needs of learners with SEN is considerable. Therefore, inclusive classrooms should be designed with remote learning in mind, so that the teachers are ready to substitute or enrich traditional resources with educational technologies. With the right solutions, teachers can innovate and redefine their classrooms, remodelling them into a mix of face-to face and online delivery. However, different categories of SEN require different solutions. The analysis of the projects confirms that when students are involved in problem-solving and focusing on solutions, they learn more about how to contribute to effective learning in a meaningful way.
Literaturhinweise
Barkley R. A. (2013), What to Expect: The Nature of The Disorder. In Taking Charge of ADHD. The Complete, Authoritative Guide for Parents. Nowy Jork: Guilford Publications, Incorporated.
Bönsch M. (2009), Erfolgreiches Lernen durch Differenzierung im Unterricht. Braunschweig.
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2020a), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2020/2021. Online: https://www.cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20200820%20EM%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf [DW 8.02.2022].
Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2020b), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021. Online: https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20200820%20E8%20Komunikat%20o%20dostosowani ach.pdf [DW 18.02.2022].
Connor J. (2017), Meeting special educational needs and disabilities: your responsibility. In addressing special educational needs and disability in the curriculum: modern foreign languages. Londyn: Routledge.
Delaney M. (2016), Special Educational Needs. Cambridge: Cambridge University Press.
Jaworska M. (2013), Indywidualizacja procesu nauczania języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny. „Lingwistyka Stosowana”, nr 8, s. 43–52.
Jaworska M. (2016), Nauczyciel języka obcego wobec problemu indywidualizacji procesu nauczania. „Orbis Linguarum”, nr 44, s. 289–299.
Król-Gierat, W. (2020), Teaching English to Children with Special Educational Needs. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kubala-Kulpińska, A. (2018), Uwaga, uczeń z dyskalkulią – wsparcie potrzebne od zaraz. „Głos Pedagogiczny”, nr 92. Online: https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/uwaga-uczen-z-dyskalkulia-wsparcie-potrzebne-od-zaraz [DW 29.06.2022].
Leons E., Herbert C., Gobbo K. (2009), Students with Learning Disabilities and AD/HD in the Foreign Language Classroom: Supporting Students and Instructors. „Foreign Language Annals”, nr 42, s. 42–54.
Łodej M. (2016), Dyslexia in first and foreign language learning: A cross-linguistic approach. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.
Meyer H. (2004), Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Online: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001450/O/D20191450.pdf [DW 21.02.2021].
Rak K. (2021), Differentiated instruction in an inclusive classroom as perceived by the EFL teachers. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.
Skibska J. (2014), Dziecko w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania – doniesienia z badań, (w:) Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK, s. 118–132.
Szczepankowski B. (2009), Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kardynała S. Wyszyńskiego.
Tönshoff W. (2004), Binnendifferenzierung im lernerorientierten Fremdsprachenunterricht. „Deutsch als Fremdsprache” nr 4, s. 227–231.
Wdówik P. (2010), Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i pisania, (w:) Witczak-Nawotna J. (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 61–60. Online: http://henrykl.home.amu.edu.pl/Publikacja/wspomaganie_uczniow.pdf [DW 28.06.2022].
Zawadzka-Bartnik E. (2010). Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Lizenz
Copyright (c) 2022 Werona Król-Gierat, Katarzyna Rak
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).