„Językowy telemost” jako nowa forma kształcenia kompetencji interkulturowej i doskonalenia warsztatu nauczyciela języka obcego
PDF (Język Polski)

Schlagworte

kompetencja interkulturowa
pozaformalne kształcenie
innowacyjna edukacja
dydaktyka języków obcych

Zitationsvorschlag

Wojakowska, M., & Sosnowski, W. (2023). „Językowy telemost” jako nowa forma kształcenia kompetencji interkulturowej i doskonalenia warsztatu nauczyciela języka obcego. Neofilolog, (60/1), 174–186. https://doi.org/10.14746/n.2023.60.1.13

Abstract

The shift to distance learning in foreign languages teaching has further emphasized the need for communication and interaction set in a context close to authentic experience. The starting point of the research was the assumption that a new classroom practice developed during the pandemic –the “language space bridge” – contributes to the development of language education and influences the improvement of intercultural competence. This article is based on a study of the “language space bridge”, a non-institutional educational platform running between 2020 and 2022 and set up by an international team of foreign language teachers collaborating under an Erasmus+ project. The article discusses theoretical aspects of intercultural communication and forms of training. A description of the research process is followed by the presentation of the didactic process itself. Having conducted an in-depth analysis of the evaluation questionnaires completed by the students and teachers, the authors conclude that the new educational platform might be a way to improve intercultural competence for both students and teachers.

https://doi.org/10.14746/n.2023.60.1.13
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Aleksandrowicz-Pędich L. (2007), Interkulturowość w kształceniu językowym w Polsce i innych krajach europejskich, (w:) Nauczanie języków obcych – Polska a Europa (red. Komorowska H.), Warszawa: Wydawnictwo SWPS, s. 39–56.

Bandura E. (2007), Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Tertium.

Byram M., Zarate G. (1994), Definitions, objectives and assessment of socio-cultural competence. Strasbourg: Council of Europe.

Byram M. (1997), Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Chomsky N. (1957), Syntactic structures. Hague: Mouton & Co. DOI: https://doi.org/10.1515/9783112316009

ESOKJ-Europejski system kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2001), Warszawa: CODN.

ESOKJ-Europejski system kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2020): online: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 [DW 26.07.2022].

Grucza F. (1976), Lingwistyczne uwarunkowania glottodydaktyki, (w:) Grucza F. (red.), Glottodydaktyka a lingwistyka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 7–25.

Grucza F. (1992), Kulturowe determinanty języka oraz komunikacji językowej, (w:) Grucza F. (red.), Język, kultura – kompetencja kulturowa. Materiały z XII Sympozjum ILS UW (Zaborów, 5-8 listopada 1987). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 9-70.

Mihułka K. (2014), Dylematy współczesnej glottodydaktyki: język – kultura, interlingwalizm – interkulturowość. „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 78-87.

Mihułka K. (2012a), Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych. Mity a polska rzeczywistość. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Mihułka K. (2012b), Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego. „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 106-117.

Matsumoto D., Yoo S. H. (2006), Toward a new generation of cross-cultural research. „Perspectives on Psychological Sciences”, nr 1(3), s. 234–250. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6916.2006.00014.x

Róg T. (2017), Teoria w pigułce. Zestaw 10. Zeszyt 1, online: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/996/JO_10_1.pdf [DW 09.01.2023].

Sapir E. (1921), Language: An Introduction to The Study of Speech. New York: Harcourt, Brace & World Inc.

Siek-Piskozub T. (2012), Międzykulturowa kompetencja komunikacyjna wyzwaniem dla glottodydaktyki. „Lingwistyka Stosowana”, nr 5, s. 95–108.

Wilczyńska W. (2005), Czego potrzeba do udanej komunikacji interkulturowej, (w:) Mackiewicz M. (red), Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, s. 15-27.

Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J. (2019), Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.