Abstract
The idea of implementing an escape room as part of foreign language teaching fits perfectly with the needs of today's learner, where we create a natural learning environment using digital tools. The escape room, whether stationary or virtual, gives space for the use of different types of language tasks. The article first describes the escape room in the light of theoretical considerations. It then presents the results of a survey, conducted among 31 teachers of various foreign languages. The aim of the survey was to gather feedback from the teachers who themselves use escape rooms in their language classes.
Funding
escape room
breakout room
edukacyjny escape room
pokój zagadek
gamifikacja
lekcja języka obcego
klasa odwrócona
Literaturhinweise
Bradford, C., Brown, V., El Houari, M., Takis, J., Weber, J., Buendgens-Kosten, J. (2019), English Escape! Using breakout games in the intermediate to advanced EFL classroom. "Ludic Language Pedagogy", nr 3, s. 1-20. https://doi.org/10.55853/llp_v3Wt1
Christopoulos, A., Mystakidis, S., Cachafeiro, E., Laakso, M.-J. (2022), Escaping the Cell: Virtual Reality Escape Rooms in Biology Education. "Behaviour & Information Technology", s. 1-18. https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2079560
Czaplikowska, R. (2015), Odwrócona lekcja" ("flipped lesson") jako innowacyjny model organizacyjny lekcji języka obcego. "Language and Literary Studies of Warsaw", nr 5, s. 125-135.
French, S., Shaw, J.M. (2015), The unbelievably lucrative business of escape rooms. Online: https://www.marketwatch.com/story/the-weird-new-world-of-escape-room-businesses-2015-07-20 [DW 09.08.2022].
Gawlik-Kobylińska, M., Walkowiak, W., Maciejewski, P. (2020), Improvement of a Sustainable World Through the Application of Innovative Didactic Tools in Green Chemistry Teaching: A Review. "Journal of Chemical Education", nr 97(4), s. 916-924. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b01038
Gómez López, A. (2019), The use of escape rooms to teach and learn English at university, (w:) Pérez Aldeguer, S., Akombo, D. (red.), Research, technology and best practices in Education. Eindhoven, NL: Adaya Press, s. 94-102.
Grochowska, W., Krenc A., Przybysz M. (2019), Polonistyczny Escape Room dla klas 4-6. Kraków: Wydawnictwo WIR Aleksander Jaglarz.
Grzybowska, A. (2020), Escape room w szkole, (w:) Grzybowska, A. (red.) "CENne inspiracje metodyczne tom II". Gdańsk: Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Online: https://www.cen.gda.pl/download/2020-05/3725.pdf [DW 09.08.2022].
Hamiti, J. (2021), Wirtualny pokój zagadek : formularze Google i Microsoft. Szczecin: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Online: http://195.248.88.48:8080/dlibra/publication/3291/edition/2578 [DW 02.08.2022].
Janczak, D. (2019), Escape room na lekcji. "W cyfrowej szkole", nr 1/2019, s. 13-15.
Jaroszewska, A. (2008), Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście interkulturowości, (w:) Homo Communicativus. Filozofia - komunikacja - język - kultura, nr 2(4)/2008. Poznań: Zakład Teorii i Filozofii Komunikacji, s. 157-166.
Jaroszewska, A. (2020), Mądrość - kreatywność - innowacyjność a nauczanie i uczenie się języków obcych w Polsce. "Języki obce w szkole", nr 2, s. 55-66.
Kapp, K. M. (2012), The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer. https://doi.org/10.1145/2207270.2211316
Karpeta-Peć, B. (2018), Afekt vs. efekt otwarte formy pracy z perspektywy glottodydaktycznej, "Roczniki Humanistyczne", nr 10, s. 25-42. https://doi.org/10.18290/rh.2018.66.10-2
Kic-Drgas, J. (2016), Gry symulacyjne na zajęciach z języka specjalistycznego. "Języki obce w szkole", nr 3, s. 39-42.
Kaźmierczak, P. (2021), Eduroom na lekcji języka polskiego jako obcego - wirtualny pokój zagadek. "Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców", nr 28, s. 365-377. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.25
Krzemińska, J. (2020), Literacki pokój zagadek. "Polonistyka", nr 6, s. 32-34.
Łagowska, K. (2020), Fremdsprachenunterricht mal anders - Einführung zum Flipped Classroom, (w:) Dysertacje Wydziału Neofilologii UAM w Poznaniu. Język w Poznaniu 11. Poznań: Wydawnictwo Rys, s. 57-72.
Łodyga, O. (2013), Gryfikacja w edukacji ekonomicznej. "EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej", nr 2(6), s. 4-14.
López-Pernas, S., Gordillo, A., Barra, E., & Quemada, J. (2019), Examining the use of an educational escape room for teaching programming in a higher education setting. "IEEE Access", nr 7, s. 31723-31737. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2902976
Makowiec, M., Witoszek-Kubicka, A. (2019), Struktura projektu grywalizacyjnego i jego wdrażanie w edukacji i biznesie, (w:) Makowiec, M., Witoszek-Kubicka, A. (red.), Rywalizacja w edukacji i biznesie. Kraków: Katedra Zachowań Organizacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, s. 9-24.
Nicholson, S. (2015), Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities. Online: http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf [DW 09.08.2022].
Przybyszewska, A., Szymczak, A. (2021), Matematyka schowana w escape roomie. "UczMy", nr 2(39), s. 30-33.
Rodawald, P. (2019), Gamifikacja w edukacji akademickiej - co na to studenci?. "Edukacja - Technika - Informatyka", nr 3/29/2019, s. 173-180. https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.25
Rosillo, N., Montes, N. (2021), Escape Room Dual Mode Approach to Teach Maths during the COVID-19 Era. "Mathematics", nr 9, 2602, s. 1-21. Online: https://doi.org/10.3390/math9202602
Rzeźnik, A. (2017), Gry komputerowe w pracy nauczycieli języków obcych. "Języki Obce w Szkole", nr 2017/3, s. 102-106.
Sambeth K., Hennig B. (2022), EduBreakouts im Lateinunterricht. Hamburg: Scolix.
Scheller, A. (2021), Escape-Rooms und Breakouts in der Schule einsetzen. Hamburg: Persen Verlag.
Siek-Piskozub T. (1994), Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Stasiak, A. (2016), Escape rooms - nowa oferta sektora rekreacji w Polsce. "Turyzm", nr 26, s. 3-49. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05
Stollhans, S. (2020), Designing escape game activities for language classes, (w:) Plutino, A., Borthwick, K. & Corradini, E. (red.), Innovative language teaching and learning at university: treasuring languages, s. 27-32. Online: https://www.pedocs.de/volltexte/2021/21845/pdf/Stollhans_2020_Designing_escape_game.pdf [DW 09.08.2022]. https://doi.org/10.14705/rpnet.2020.40.1062
Surdyk, A. (2007), Od Tolkiena do glottodydaktyki, czyli o technice gier fabularnych w dydaktyce języków obcych i gustach literackich studentów, (w:) Surdyk, A. (red.), Kulturotwórcza funkcja gier: gra jako medium, tekst i rytuał. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 91-98.
Surdyk, A. (2011), Ludological Research Traditions in the Institute of Applied Linguistics at Adam Mickiewicz University in Poznań. (w:) Pfeiffer, W. C., Badstübner-Kizik, C. (red.) Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik. Frankfurt/Main: Peter Lang, s. 275-286.
Tkaczyk P. (2012), Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Vidergor, H. E. (2021), Effects of digital escape room on gameful experience, collaboration, and motivation of elementary school students. "Computers & Education", nr 166, s. 1-14. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104156
Watermeier, D., Salzameda, B. (2019), Escaping boredom in first semester general chemistry. "Journal of Chemical Education", nr 96(5), s. 961-964. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.8b00831
Wettke, C. (2019), Gamification im Unterricht - nicht nur Spielerei! Hamburg: AOL Verlag.
Wojciechowska, E. (2017), Escape room w szkole. "SZKOŁA miesięcznik dyrektora", s. 52-55.
Wojciechowska, E. (2017), Escape room, "Sygnał", nr 1(047), s. 45-47.
Złotek, M. (2017), Grywalizacja - wykorzystanie mechanizmów z gier jako motywatora do zmiany zachowania ludzi. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
https://lock.me/pl/polska/ranking-escape-room [DW 28.07.2022]
https://lock.me/pl/polska/mazowieckie/warszawa/escape-room/wyjscie-awaryjne/10825-w-cieniu-piramid [DW 28.07.2022]
Lizenz
Copyright (c) 2022 Kinga Łagowska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).