Abstract
The subject of this article is the use of reformulation, the instrument of language acquisition research, in studies on language teaching and learning. Incorporating reformulation into the methodological repertoire of language education research requires a clear definition of differences in the subject-matter and in objectives of research between the two disciplines, in order to clearly capture the potential and limitations of this tool. This article will consider the innovative potential of reformulation at both the research level and the didactic level, at various stages of development of communicative competencies in a foreign language.References
Bowerman M. (2003), Rola predyspozycji kognitywnych w przyswajaniu systemu semantycznego (w) Dąbrowska E., Kubiński W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków: Universitas, s. 254-313.
Canale M. (1983), From communicative competence to communicative language pedagogy (w) Richards J.C., Schmidt R.W. (red.), Language and communication. London – New York: Longman, s. 2-27.
Chenu F., Jisa H. (2009), Reviewing some similarities and differences in L1and L2 lexical development (w) Acquisition et interaction en langue étrangère. Online: http://aile.revues.org/4506 [DW 07.01.2018].
Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dąbrowska E., Kubiński W. (red.) (2003), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków: Universitas.
Harris Z.S. (2007) [1988], La langue et l’information. Paris: Cellule de Recherche en Linguistique.
Karpińska-Szaj K., Wojciechowska B. (2015), La performance morphosyntaxique dans les tâches de reformulation écrite. Cas d’étudiants débutants de FLE (w) „Neofilolog”, nr 44/1, s. 73-90.
Karpińska-Szaj K. (2015), Przygotowanie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych: językowe narzędzia diagnostyczne w praktyce nauczycielskiej (w) „Neofilolog”, nr 45/2, s. 187-202.
Konderak P. (2016), Akwizycja (przyswajanie) języka (w) Bremer J. (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 526-549.
Lahire B. (1992), L'inégalité devant la culture écrite scolaire: le cas de l'expression écrite à l'école primaire (w) „Sociétés contemporaines”, nr 11, s. 171-191.
Langacker R.W. (2009), Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Kraków: Universitas.
Le Cunff C. (2008), Reformuler pour apprendre, apprendre à reformuler: usages didactiques de la reformulation en français langue maternelle (w) Schuwer M., Le Bot M.-C., Richard E. (red.), Pragmatique de la reformulation, types de discours interactions didactiques. Rennes: P.U.R., s. 203-219.
Martinot C. (2012), De la reformulation en langue naturelle, vers son exploitation pédagogique en langue étrangère: pour une optimisation des stratégies d’apprentissage (w) Karpińska-Szaj K., Zając J. (red.), Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives. „Synergies-Pologne”, nr 9, s. 63-76.
Martinot C., Marque-Pucheu Ch., Gerolimich S. (red.) (2016), Perspectives harrissiennes. Paris: Cellule de Recherche en Linguistique.
Martinot C., Bošnjak B.T., Gerolimich S., Paprocka-Piotrowska U. (red.) (2018), Reformulation et acquisition de la complexité linguistique. Perspective interlangue. Londyn: ISTE, Collection Sciences Cognitives.
Pawlak M. (2011), Text reconstruction activities and teaching language forms (w) Majer J., Salski Ł. (red.), FLOW. Foreign Language Opportunities in Writing. Łódź: Łódź University Press, s. 21-40.
Schmidt R. (1990), The role of consciousness in Second Language Learning (w) „Applied Linguistics”, nr 11/2, s. 129-158.
Schmidt R., Frota S. (1986), Developing basic conversational ability in a second language. A case study of an adult learner of Portuguese (w) Day R. (red.), Talking to learn: Conversation in second language acquisition. Rowley, MA: Newbury House, s. 237-326.
Slobin D.I. (1985), Crosslinguistic Evidence for the Language-Making Capacity (w) Slobin D.I. (red.), The Crosslinguistic Study of Language Acquisition, t. 2: Theoretical Issues. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 1157-1249.
Sopata A. (2013), Wczesna wielojęzyczność: rola wieku rozpoczęcia akwizycji języka (w) „Lingwistyka Stosowana/Applied Linguistics/Angewandte Linguistik”, nr 7, s. 135-144.
Swain M. (1985), Communicative competence: Some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development (w) Gass S.M., Madden C.G. (red.), Input in second language acquisition. Rowley, MA: Newbury House, s. 235-253.
Swain M. (1995), Three functions of output in second language learning (w) Cook G., Seidlhofer B. (red.), Principle and practice in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, s. 125-144.
Swain M., Lapkin S. (2002), Talking it through: two French immersion learners’ response to reformulation (w) „International Journal of Educational Research”, nr 37, s. 285-304.
Tabakowska E. (2016), Językoznawstwo kognitywne – geneza, kierunki i perspektywy (w) Bremer J. (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Kraków: Wydawnictwo WAM. s. 79-120.
Thornbury S. (1997), Reformulation and reconstruction: Tasks that promote ‘noticing’ (w) „ELT Journal”, nr 51, s. 326-335.
Tomasello M. (2003), Społeczno-pragmatyczna teoria uczenia się słów (w) Dąbrowska E., Kubiński W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków: Universitas, s. 211-225.
Tomasello M. (2015) [2009], Dlaczego współpracujemy? Warszawa: Copernicus Center Press.
Widła H. (red.) (2010), Glottodydaktyka jako nauka. „Neofilolog” 34.
Wygotski L. (1989) [1934], Myślenie i mowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
License
Copyright (c) 2018 Katarzyna Karpińska-Szaj, Bernadeta Wojciechowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).