Abstract
Being a reflective teacher is a highly appreciated quality of a good teacher. Reflection is considered to be essential in the job of teaching since it prompts to modify and improve the process of teaching and learning. As experts suggest reflective skills can be practiced and developed due to various teacher education models, programs and techniques. One of the techniques is a teacher portfolio that can consist of many tasks provoking teachers and teacher-trainees to reflect on their teaching. This article presents some research on the content of English teacher-trainees’ reflection and their metareflection. The research outcome provides some knowledge of what they reflect upon, if they do at all, and whether they perceive reflection
as valuable in the process of learning teaching.
References
Adams-Tukiendorf, M. 2009.„Technika STRIDE jako narzędzie wspierające refleksyjność nauczyciela”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 117-127.
Arends, R. I. 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Brookfield, S. D. 1995. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: John Wiley &Sons, Inc.
Chrząszcz, A., Grodecka, K., Kusiak, J. i Marković J. 2014. „E-Portfolio – dokumentacja osobistego dorobku ucznia”. (w:) Strategia nauczania-uczenia się infotechniki. (red. S. Dylak i S. Ubermanowicz). Poznań: Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania, s. 140-153.
Farrell, T. S.C. 2007. Reflective language teaching. From research to practice. London: Continuum.
Hillier, Y. 2005. Reflective teaching in further and adult education. London–New York: Continuum.
Kacprzak, L. 2006. Pedeutologiczne rozważania o nauczycielu. Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Staszica.
Kiliańska-Przybyło, G. 2009. „Rozwijanie refleksyjności nauczycieli języków obcych na przykładzie techniki analizy zdarzeń krytycznych. Studium przypadku”. Neofilolog, nr 33. Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce. (red. H. Widła). Katowice: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, s. 65-75.
Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Minczkiewicz, E. M. 2005. „Przygotowanie do zawodu nauczyciela w perspektywie wyzwań reformowanej polskiej edukacji”. (w:) Nauczyciel epoki przemian. (red. S. Korczyński). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 13-17.
Murphy, J. M. 2001. „Reflective teaching in ELT”. (w:) Teaching English as a Second or Foreign Language. (red. M. Celce-Murcia). Boston: Heinle & Heinle, s. 499-514.
Nerlicki, K. 2009. „Dzienniczki uczących się jako narzędzie badawcze – próba oceny”. Neofilolog, nr 32: 151-161.
Osterman, K. F. i Kottkamp,R. B. 1993. Reflective practice or educators. Newbury Park, California: Corwin Press, Inc.
Petlak, E. 2008. Rola nauczyciela we współczesnej szkole. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Polak, K. 1999. Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształcenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Průcha, J. 2006. „Pedeutologia”. (w:) Pedagogika. Tom 2. (red. B. Śliwerski). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 293-316.
Richards, J. C. i Lockhart, Ch. 1996. Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C. i Farrell, T. S. C. 2005. Professional Development for Language Teachers. New York: Cambridge University Press.
Schön, D. A. 1983. The Reflective practitioner. How professionals think in action. Massachusetts, USA: Basic Books, Inc.
Szempruch, J. 2001. Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów: Wydawnictwo „Fosze”.
Wallace, M. J. 1991. Training foreign language teachers. A reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Werbińska, D. 2006. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Witkowska, M. 2012. „O refleksyjności nauczyciela języka obcego: wyniki badania ankietowego”. (w:) Interkulturowość, kreatywność, refleksyjność w dydaktyce języków obcych. (red. E. Wąsikiewicz-Firlej, A. Szczepaniak-Kozak i H. Lankiewicz). Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Staszica, s. 133-143.
Wysocka, M. 1998. Samoocena nauczycieli języków obcych. Warszawa: Energeia.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).