Résumé
Being a reflective teacher is a highly appreciated quality of a good teacher. Reflection is considered to be essential in the job of teaching since it prompts to modify and improve the process of teaching and learning. As experts suggest reflective skills can be practiced and developed due to various teacher education models, programs and techniques. One of the techniques is a teacher portfolio that can consist of many tasks provoking teachers and teacher-trainees to reflect on their teaching. This article presents some research on the content of English teacher-trainees’ reflection and their metareflection. The research outcome provides some knowledge of what they reflect upon, if they do at all, and whether they perceive reflection
as valuable in the process of learning teaching.
Références
Adams-Tukiendorf, M. 2009.„Technika STRIDE jako narzędzie wspierające refleksyjność nauczyciela”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, s. 117-127.
Arends, R. I. 1994. Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Brookfield, S. D. 1995. Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: John Wiley &Sons, Inc.
Chrząszcz, A., Grodecka, K., Kusiak, J. i Marković J. 2014. „E-Portfolio – dokumentacja osobistego dorobku ucznia”. (w:) Strategia nauczania-uczenia się infotechniki. (red. S. Dylak i S. Ubermanowicz). Poznań: Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania, s. 140-153.
Farrell, T. S.C. 2007. Reflective language teaching. From research to practice. London: Continuum.
Hillier, Y. 2005. Reflective teaching in further and adult education. London–New York: Continuum.
Kacprzak, L. 2006. Pedeutologiczne rozważania o nauczycielu. Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Staszica.
Kiliańska-Przybyło, G. 2009. „Rozwijanie refleksyjności nauczycieli języków obcych na przykładzie techniki analizy zdarzeń krytycznych. Studium przypadku”. Neofilolog, nr 33. Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce. (red. H. Widła). Katowice: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, s. 65-75.
Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Minczkiewicz, E. M. 2005. „Przygotowanie do zawodu nauczyciela w perspektywie wyzwań reformowanej polskiej edukacji”. (w:) Nauczyciel epoki przemian. (red. S. Korczyński). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 13-17.
Murphy, J. M. 2001. „Reflective teaching in ELT”. (w:) Teaching English as a Second or Foreign Language. (red. M. Celce-Murcia). Boston: Heinle & Heinle, s. 499-514.
Nerlicki, K. 2009. „Dzienniczki uczących się jako narzędzie badawcze – próba oceny”. Neofilolog, nr 32: 151-161.
Osterman, K. F. i Kottkamp,R. B. 1993. Reflective practice or educators. Newbury Park, California: Corwin Press, Inc.
Petlak, E. 2008. Rola nauczyciela we współczesnej szkole. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Polak, K. 1999. Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształcenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Průcha, J. 2006. „Pedeutologia”. (w:) Pedagogika. Tom 2. (red. B. Śliwerski). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 293-316.
Richards, J. C. i Lockhart, Ch. 1996. Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C. i Farrell, T. S. C. 2005. Professional Development for Language Teachers. New York: Cambridge University Press.
Schön, D. A. 1983. The Reflective practitioner. How professionals think in action. Massachusetts, USA: Basic Books, Inc.
Szempruch, J. 2001. Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów: Wydawnictwo „Fosze”.
Wallace, M. J. 1991. Training foreign language teachers. A reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Werbińska, D. 2006. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Witkowska, M. 2012. „O refleksyjności nauczyciela języka obcego: wyniki badania ankietowego”. (w:) Interkulturowość, kreatywność, refleksyjność w dydaktyce języków obcych. (red. E. Wąsikiewicz-Firlej, A. Szczepaniak-Kozak i H. Lankiewicz). Piła: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S. Staszica, s. 133-143.
Wysocka, M. 1998. Samoocena nauczycieli języków obcych. Warszawa: Energeia.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Licence
© Magdalena Witkowska 2019
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.