Abstract
The current perspective of teaching German as a second or foreign language is very important in the context of teacher education reform. This article addresses the questions associated with the notion of interdisciplinarity in foreign language teaching and teacher education. The key question is how to prepare foreign language teachers for the difficult labor market. Two aspects are relevant to a future German teacher: one is professional knowledge on teaching German as a foreign language, the second is the knowledge and ability of teaching the second school subject.
References
Bastian, J. i Gudjons, H. (red.). 1993. Das Projektbuch II. Hamburg: Bergmann Helbig.
Braunek, A. 2013. Raport ORE. Powszechność nauczania języków obcych w roku szkolnym 2011/2012.URL: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/426/Powszechnosc_nauczania_jezykow_2011_2012_17.04_final.pdf. DW 10.11.2017.
Deutsch als Fremdsprache weltweit. Datenerhebung 2015. URL: http://www.dw.com/downloads/29827615/statistik-2015-deutschlerner-weltweit.pdf.DW 02.11.2017.
Hejmej, A. 2007. „Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne” (Rozprawy i Szkice).
Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UniwersytetuJagiellońskiego, 1:35-53.URL: http://www.ejournals.eu/sj/index.php/Wieloglos/article/view/35-53/163. DW 10.11.2017.
Hermaszewski, J. 2013. Kształcenie interdyscyplinarne –nowa jakość kształcenia (Prezentacja). URL: http://hermaszewski.glogow.pl/wpcontent/uploads/2013/12/Prezentacja-20.11.2013.pdf. DW 29.09.2017.
Jeżowski, A. 2012. Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą. Warszawa: Wolters Kluwer.
Klein, J.T. 1990. Interdisciplinarity. History, Theory, and Practice. Detroit, MI:Wayne State University Press.
Kloch,Z. 2007. Interdyscyplinarność w naukach społecznych i humanistycznych– możliwości i ograniczenia (Tekst wygłoszony na seminarium Wydziału I Nauk Społecznych PAN i Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 21.11.2007). URL:http://www.obta.uw.edu.pl/pl/node/61. DW 12.11.2017.
Krajka, J. 2009. „Nauczyciel języków obcych wczoraj, dziś i jutro – kształcenie informatyczne nauczycieli w erze Internetu 2.0”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 199-208.
Krzyżanowska, Ł. i Wiśnicka, M. 2009. Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu – problemy i wyzwania. Raport z badań. Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, s. 38-40.
Kwaśnica, R. 2004. „Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu”. (w:) Pedagogika (red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski). Warszawa: PWN, s. 291-319.
Mackiewicz, M. 2009. „Nauczyciel języka obcego jako kulturoznawca i mediator interkulturowy. Kilka refleksji i postulatów z perspektywy germanistycznej”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska- Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 71-82.
Mihułka, K. 2009. „Mediator interkulturowy – nowa rola nauczyciela języków obcych”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 61-70.
Mirowska-Łoskot, U. „Koniec z masowym kształceniem nauczycieli”. Gazeta Prawna, 27.09.2017. URL:https://www.google.pl/search?q=Koniec+z+masowym+kszta%C5%82ceniem+nauczycieli. DW 23.10.2017.
Netzwerk Deutsch: Statistische Erhebungen 2010. URL: https://www.goethe.de/resources/files/pdf19/5759818-STANDARD.pdf. DW 07.11.2017.
Projekt. Podstawy przedsiębiorczości liceum ogólnokształcące i technikum –po szkole podstawowej. URL:https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2017/04/przedsiebiorczosc-liceum-i-technikum.pdf. DW 08.11.2017.
Sikorska, M. 2009. „Korelacja międzyprzedmiotowa w programach kształcenia nauczycieli języków obcych”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań:
Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, s. 179-188.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).