Abstract
The process of foreign language teacher training requires the introduction and development of reflection skills for teaching and work as an educator. That is why the process of teacher training must provide students with the necessary knowledge and practice. This article presents the rationale of the teacher training process at the Institute of German Philology, Adam Mickiewicz University in Poz-nań, according to the standards for teaching from the years 2004 and 2012. The research described concerns the role of self-reflection in students both during the process of their training as future teachers and in their teaching practice in schools.References
Adams-Tukiendorf, M. 2009. „Technika STRIDE jako narzędzie wspierające refleksyjność nauczycieli” (w:) Nauczyciele języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM: 117-127.
Borkowski, J. 2003. Podstawy psychologii społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Bralczyk, J. (red.) 2005. Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów. Warszawa: PWN.
Chudak, S. 2010. „Über den Mythos polnischen Brotes ... Reflexion über den eigenkulturellen Hintergrund bei angehenden polnischen DaF-Lehrern als Beitrag zur Förderung ihrer interkulturellen kommunikativen Kompetenz. Überlegungen zum vorläufigen Ergebnis eines Seminars” (w:) Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik. (red. K. Myczko). Frankfurt am Main: Peter Lang: 225-236.
Doroszewski, W. (red.) 1996. Słownik języka polskiego, tom VIII. Warszawa: PWN
Dubisz, S. (red.) 2006. Uniwersalny słownik języka polskiego, tom P-Ś. Warszawa: PWN.
Filipowicz, G. 2005. „Refleksyjny praktyk“. http://kadry.nf.pl DW 3.05.2012.
Kretek, I. i R. Strzemeska. 2010. „Kollegstudenten als reflexive Praktikanten – Bedeutung der Reflexion während des Schulpraktikums” (w:) Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik (red. K. Myczko). Frankfurt am Main: Peter Lang: 237-247.
Komorowska, H. 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Michońska-Stadnik, A. 2009. „Od wyboru podręcznika do rozwoju autonomicznego poznania. Rola refleksji w kształceniu nauczycieli języków obcych” (w:) Nauczyciele języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM: 97-106.
Michońska-Stadnik, A. 2013. Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pearson, A. T. 1994. Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Piotrowska-Skrzypek, M. 2008. „Uczę (się) refleksyjnie, więc jestem... autonomiczny? – podejście refleksyjne na lekcjach języka obcego w gimnazjum” (w:) Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy (red. M. Pawlak). Poznań-Kalisz-Konin: Wydawnictwo UAM: 245-255.
Schön, D. 1983. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.
Sobol, E. (red.) 2001. Podręczny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
Stańczyk, J. 2010. „Poprzez refleksję do postawy refleksyjnej przyszłego nauczyciela języka obcego – trudności interpretacyjne badania w działaniu”. Neofilolog 34: 159-167.
Wajda, E. 2009. „Samoocena nauczyciela języków obcych” (w:) Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych (red. H. Komorowska). Warszawa: CODN: 71-80.
Werbińska, D. 2006. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Wilczyńska, W. 2009. „Nauczyciel języka obcego jako badacz (w:) Nauczyciele języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM: 493-508.
Witkowska, M. 2009. „Refleksyjny student – refleksyjny praktyk. Kształcenie myślenia refleksyjnego przyszłych nauczycieli języka angielskiego” (w:) Nauczyciele języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydawnictwo UAM: 129-140.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Żylińska, M. 2002. „Jak kształcić nauczycieli języków obcych”. Języki Obce w Szkole 5: 44-50.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).