Abstract
The paper is an attempt to present an overall approach to special educa-tional needs as revealed by children with mild intellectual disability in the course of learning a foreign language. It presents the results of an action re-search study conducted among primary special school pupils. The research aimed at identifying the possible range of basic skills involved in learning a foreign language, and in addition, determining the degree to which the for-eign language stimulates the use of the mother tongue by those children. The paper also presents the limitations on the therapeutic aspects of teach-ing foreign languages to learners afflicted by intellectual disability.
References
Bałachowicz, J. i Paluszewski, J. (red). 1995. Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.
Cunningham, C. C. 1991. „Spojrzenie ponad patologię. Obecne tendencje w pedagogice specjalnej”. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t. 2. 23-37.
Karpińska-Szaj, K. 2006a. „Nauka języka obcego jako składnik rewalidacji mowy”. Scripta Neophililogica Posnaniensia, (red. S. Puppel) t. VIII. 49-58.
Karpińska-Szaj, K. 2006b. „Integracyjna koncepcja nauki języka obcego na potrzeby uczniów z niedoborami języka pierwszego”, w: Krieger-Knieja, J. i Paprocka-Piotrowska U. (red.). Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 56-63.
Obuchowska I. 1991. „Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim”, w: Obuchowska, I. (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP. 199-237.
Rakowska, A. 2003. Język – komunikacja – niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Wojciechowski, F. 2001. „Potrzeby specjalne i ich aplikacje w myśli pedagogicznej Prof. A. Hulka”, w: Dryżałowska, G. (red.). Paradygmaty i przeobrażenia edukacji specjalnej w świetle dorobku profesora Aleksandra Hulka. Materiały z ogólnopolskie konferencji naukowej, Warszawa 24-25 maja 1999 r. Warszawa: Żak. 45-57.
Zigler, E., Balla, D. i Hodapp, R. 1984. „On the definition and classification of mental retardation”. American Journal of Mental Deficiency vol. 89, 3. 215-230.
Zigler, E. i Hodapp, R. M. 1986. Understanding Mental Retardation. London: Cam-bridge University.
License
Copyright (c) 2011 Małgorzata Burzyńska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).