Abstract
The article concerns the relation between linguistics and glottodidactics. In the first part, we present a synthesis of problems found when these two disciplines confront each other. The reply to the question about the identity of linguistics is the concept of a sign as a cluster of relations (cognitive, pragmatic, communicative, etc.) developed by Krąpiec in the sense proposed by Aristotle and St. Thomas Aquinas. Key also is the concept of a subjective and predicative structure as a tool to describe the conceptual structure. The cluster of relations mentioned before undergoes syntactic transformations in the text. This proposition considers both cognitive and communicative functions of a language and takes a positive stance on the experiences of foreign language didactics.
References
Bloomfield, L. 1925. „Why a linguistic society?” Language 1: 1 – 5.
Canelas-Trevis, S. 2009. La grammaire enseignée en classe. Le sens des objets et des manipulations. Frankfurt/M.: Peter Lang Bern.
Courtillon, J. 2001. « La mise en oeuvre de la « grammaire du sens » dans l’approche communicative ». Etudes de Linguistique Appliquée, 122: 153 – 164.
Dakowska, M. 1996. Models of Language Use and Language Leanrning in the Theory of Foreign Language Didactis, Frankfurt/M.: Peter Lang.
Florczak, J., Gajos M. (red.) 2008. Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Biblioteka.
Grucza, F. 1974. « Lingwistyka a glottodydaktyka”. Języki obce w szkole, 3: 133 – 143 (w) Metodyka nauczania jęz yków obcych w Polsce (1957-2007). (red.
Komorowska, H. 2007). Warszawa: Wydawnictwa CODN. 93 – 96.
Grucza, F. (red.) 1976. Glottodydaktyka a lingwistyka. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Komorowska, H. (red.) 2007. Metodyka nauczania jęz yków obcych w Polsce (1957 – 2007). Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Krąpiec, M.A. 1995. Jęz yk i świat realny, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Marton, W. 1969. „Przydatność ćwiczeń gramatycznych w świetle teorii transformacyjnej i psycholingwistyki”, Języki Obce w Szkole. 1, (w) Metodyka nauczania języków obcych w Polsce (1957 – 2007) (red. Komorowska, H. 2007) Warszawa: Wydawnictwa CODN. 69 – 70.
Maryniarczyk, A. 2009. Rola języka naturalnego w metafizyce realistycznej, (w) Gaudium in litteris, (red. Janeczek S., Bajor W., Maciołek M.). Lublin: Wydawnictwo KUL, 665 – 677.
Melis, L., Swiggers, P., Desmet P. 1997. « Vers de nouvelles synthèses en linguistique française ? » Travaux de Linguistique. 34: 151 – 189.
Pawlak, M. 2009. „Nauczanie gramatyki języka obcego – kierunki i metody badań”, Neofilolog. 32: 65 – 84.
Sharwood-Smith, M. 1972. „Związki językoznawstwa z nauczaniem języków obcych”. Języki Obce w Szkole, 5, (w) Metodyka nauczania jęz yków obcych
w Polsce (1957 – 2007) (red. Komorowska, H. 2007). Warszawa: Wydawnictwa CODN. 90 – 92.
Schlauch, M., Reszkiewicz A. 1961. „Współczesne językoznawstwo a nauczanie języka angielskiego: ważniejsze pozycje bibliograficzne…” Języki
Obce w Szkole, 5, (w) Metodyka nauczania jęz yków obcych w Polsce (1957 – 2007) (red. Komorowska, H. 2007) Warszawa: Wydawnictwa CODN. 61 – 62.
Śliwa, D. 2006. „Propositions pour l’enseignement de la linguistique, de la grammaire descriptive et de la grammaire pratique du français à la philologie
romane”(w) Vers une nouvelle dimension des études romanes. (red. Tomaszkiewicz, T.). Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem. 31 – 34.
Touratier, Ch. 1998. « Les grammaires universitaires de ces dix dernières années », Le français moderne, 36: 73 – 102.
Turula, A. 2006. „Gramatyka, zróbmy to con amore”. Jęz yki Obce w Szkole 5: 48 – 52.
Vetulani, G. 2006. „Comment enseigner la grammaire descriptive en philologie romane?” (w) Vers une nouvelle dimension des études romanes. (red. Tomaszkiewicz T.). Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem, 20 – 30.
Zabrocki, L. 1966. Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa: PWN.
License
Copyright (c) 1970 Dorota Śliwa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).