Abstract
The aim of the article is to present textbooks for learning German as a foreign language that have been approved for school use by the Ministry of Education. The first part deals with different criteria for evaluation of textbooks and didactic materials. Additionally, it provides the Ministry of Education textbook suitability requirements. The second part presents the end results of an analysis which involved textbooks for learning German. It also contains a summary of questionnaires conducted among students and teachers. The summing-up offers reflections and conclusions concerning the features of an optimal textbook for learning a foreign language.
References
Funk, H. 1994. Arbeitsfragen zur Lehrwerkanalyse, w: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. (red.) Neuner, G. Berlin, München, Langenscheidt.
Kast, B., Neuner, G. 1994. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, München, Langenscheidt.
Komorowska, H. 1984. Wybrane problemy programów nauczania języków obcych.(red.). Warszawa, WSiP.
Krumm, H.-J. 1994. Stockholmer Kriterienkatalog, w: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. (red.) Kast, B., Neuner, G. 1994. Berlin, München, Langenscheidt.
Łuczak-Łomża, A., Metera-Debaene. E. 2002. Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków. Warszawa
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań. Wagros.
Schatte, Cz. 1995. Höflichkeitsformeln in Lehrbüchern des Deutschen als Fremdsprache, w: Glottodidactica Vol. XXIII. 83-92.
Turula, A. 2004. Nauczyciel – odtwórca? Nauczyciel –od, twórca. Kim właściwie powinniśmy być? w: Języki Obce w Szkole, 6. 64-78.
Zając, M. 2004. Z czego uczymy - podręczniki szkolne, w: Języki Obce w Szkole. 6. 120-156.
Zawadzka, E. 1989. Zu einigen Schwächen in der Lexikbehandlung im Fremdsprachenunterricht, w: Glottodidactica Vol. XXI. 73-84.
Zenderowska-Korpus, G. 2002. Sprachliche Schematismen und ihre Vermiittlung im Unterricht DaF. Frankfurt a. M. Peter Lang.
Podręczniki:
Albrecht, U. i in. 2004. Passwort Deutsch - der Schlüssel zur deutschen Sprache 3. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Zakres podstawowy. LektorKlett. Aufderstraße, H. u.a. 1995. Themen neu. 1-3. Lehrwerk für Deutsch als Fremdsprache. Kursbuch. Ismaning Aufderstraße, H., Müller J., Storz T. 2007. Lagune 2. Podręcznik do języka niemieckiego dla klasy II liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Hueber.
Esterl, U., Körner E., Einhorn A., Kubicka A. 2006. Team Deutsch 1. Podręcznik do języka niemieckiego dla klasy I gimnazjum. LektorKlett.
Funk, H. i. in. 2002. Genial. Język niemiecki dla młodzieży. Langenscheidt.
Funk, H. i.in. 2003. Sowieso. Deutsch als Fremdsprache für Jugendliche. Langenscheidt.
Funk, H. i. In. 2008. Studio D. A1. Język niemiecki. BC Edukacja.
Grucza, F. (red.). 2005. Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w gimnazjum dla początkujących. Euro-Edukacja.
Kopp, G., Orlich, K. 1999. Pingpong, 1-3. Podręcznik dla klas IV-VI. Hueber.
Kopp, G., Büttner S.2004. Planet 1. Hueber.
Kozubska, M., Krawczyk, E., Zastąpiło, L.2000. Der, die, das NEU. PWN.
Kozubska, M., Krawczyk, E. 2003. Eins, zwei, drei, część 1 i 2. Podręcznik do języka niemieckiego dla klasy I i II. Wydawnictwo Szkolne PWN. Warszawa.
Kozubska, M., Krawczyk E., Zastąpiło, L. 2006. Ich und du. Podręcznik dla klasy II szkoły podstawowej. Wydawnictwo Szkolne PWN. Warszawa.
Kozubska, M., Krawczyk, E., Zastąpiło, L. 2008. Und so weiter. Podręcznik do języka niemieckiego dla klasy VI. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Krawczyk E., Kozubska M., Zastąpiło L. 2002. Was ist los? Podręcznik do języka niemieckiego dla 3. klasy gimnazjum (kurs podstawowy).Wydawnictwo Szkolne PWN.
Kretek, I., Strzemeska, R. 2005. Tip Top 2A. Podręcznik do języka niemieckiego dla klasy drugiej. Wydawnictwo Szkolne. PWN. Warszawa.
Krulak-Kempista, E., Reitzig, L., Endt, E.2005. Regenwurm 1A, 1B (klasa IV). Langenscheidt Polska.
Lipczyńska U. i in. 2004. einFach gut NEU 3. Język niemiecki dla liceów i techników. Pod-Język niemiecki dla liceów i techników. Pod-ręcznik (zakres podstawowy). PWN.
Łuniewska, K., Tworek, U., Wąsik, Z. 2008. alles klar 2b. Zakres podstawowy. Podręcznik z ćwiczeniami. WSiP S. A.
Motta, G., Książek-Kempa, E., Wieszczyczyńska, E. 2005. Wir 3. Język niemiecki dla klasy 6 szkoły podstawowej. LektorKlett.
Motta G., Ćwikowska B. 2006. Direkt 1a, 1b. Podręcznik do języka niemieckiego dla klasy I liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. LektorKlett.
Müller M. i in. 2000. Moment mal! Część 1, 2, 3.Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. Kształcenie w zakresie podstawowym.
Neuner, G. 1992. Deutsch aktiv Neu. 1A. Ein Lehrwerk für Erwachsene. Berlin, München, Wien.
Pfeiffer, W., Drażyńska-Deja M., Denka, S. 2005. Ich bin ich ... und du bist du. Podręcz-Podręcz-nik do języka niemieckiego dla klasy V. Wydanie Poznańskie. Spółka z.o.o.
Potapowicz, A. 2007. Punkt 2. Język niemiecki dla początkujących. Podręcznik dla klasy V. WSiP S. A.
Potapowicz, A., Tkaczyk, K. 2008. aha 1A. neu. Język niemiecki. Podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum. Kurs dla początkujących. WSiP S. A.
Reymont, E., Sibiga A., Jezierska-Wiejak, M. 2001. DACHfenster. Podręcznik do języka niemieckiego dla 1 klasy gimnazjum. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Reymont, E., Sibiga A., Jezierska-Wiejak M. 2007. Kompass 1. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Reymont E., Sibiga A., Jezierska-Wiejak M. 2008. Kompass 2. Podręcznik do języka niemieckiego dla gimnazjum. Wydawnictwo Szkolne PWN.
Stasiak, H., Andrzejewska, E., Fuks A. 2001. Kängookängoo Deutsch. Podręcznik. 2.1. REA.
Stasiak, H., Błaszkowska, M., Herling A., Stanek-Kozłowska M. 2004. Abenteuer Deutsch. Część 1. Podręcznik do nauki języka niemieckiego. Drugi etap nauki. REA.
Szablyár, A., Einhorn Á. 2002. Deutsch mit Grips 3. Kurs kontynuacyjny. LektorKlett.
License
Copyright (c) 1970 Grażyna Zenderowska-Korpus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).