What future philologists desire... The results of a pilot study of the awareness of philology students’ choices and expectations
PDF (Język Polski)

Keywords

profile
students foreign language departments
students
foreign language departments
awareness
expectations
plans

How to Cite

Smuk, M. (2020). What future philologists desire. The results of a pilot study of the awareness of philology students’ choices and expectations . Neofilolog, (55/2), 195–207. https://doi.org/10.14746/n.2020.55.2.3

Abstract

The main of this article is to present the results of a pilot study carried out among 476 students of selected foreign languages at Warsaw University. The research covered the following  issues: (1) students’ interest in various courses included in philology studies (literature, linguistics, foreign language didactics, etc.); (2) the dominant motivation for undertaking philological studies and (3) students’ initial career plans. The research is diagnostic and descriptive and it will be continued at over a dozen Polish universities. The main goal of this project is to build  a social representation of foreign language studies in Poland today. The Polish Association of Modern Languages (PTN) is a patron of the study.

https://doi.org/10.14746/n.2020.55.2.3
PDF (Język Polski)

References

Baran-Łucarz M. (2014), Podejście studentów filologii angielskiej do refleksji w nauce wymowy. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 9–23

Biernacka-Licznar K. (2013), Narracyjne studium życia na przykładzie studentów Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. „Italica Wratislaviensia”, nr 4, s. 9–27.

Dańko M., Wieszczeczyńska E. (2013), Wymogi współczesnego rynku pracy w odniesieniu do kompetencji absolwentów kierunków humanistycznych. „Neofilolog”, nr 40/1, s. 43–57.

Jaroszewska A. (2014), Sukces w nauce języka obcego w opinii studentów pierwszego roku warszawskiej germanistyki, (w:) Karpeta-Peć B., Kucharczyk R., Smuk M., Torenc M. (red.), Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce. Warszawa: Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 283–294.

Lankiewicz H. (2013), Filologiczna praca licencjacka a rozwój kompetencji naukowych studenta. „Neofilolog”, nr 40/1, s. 111–125.

Nerlicki K. (2014), O sukcesach z perspektywy studentów germanistyki, którzy boją się mówić, (w:) Karpeta-Peć B., Kucharczyk R., Smuk M., Torenc M. (red.), Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce. Warszawa: Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 295–306.

Paprocka-Piotrowska U., Knieja J. (2009), Motywacje studentów neofilologii: od kandydata do absolwenta. „Przegląd Glottodydaktyczny”, nr 26, s. 159–172.

Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Bielak J. (2014), Przekonania studentów filologii angielskiej na temat nauczania gramatyki. „Neofilolog”, nr 42/1, s. 77–93.

Pudo D. (2017), Subiektywne teorie na temat uczenia się języka obcego studentów romanistyki. „Neofilolog”, nr 48/1, s. 55–71.

Sowa M., Mocarz-Kleindienst M., Czyżewska U. (red.) (2015), Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Werbińska D. (2012), Akwizycja języka obcego w perspektywie studenta filologii: badanie tożsamości narracyjnej studenta w kontekście czasoprzestrzeni i heteroglosji. „Neofilolog”, nr 39/1, s. 55–80.

Wróblewska-Pawlak K., Okęcka H. (2000), Socjologiczny portret studentów romanistyki UW: motywacje, wyobrażenia, plany i potrzeby, (w:) Okęcka H., Wróblewska-Pawlak K., Zając J. (red.), Le français langue étrangère à l’université – nouveaux objectifs, nouveaux besoins. Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa, s. 57–85.