Abstract
Teaching foreign languages is based on teaching materials understood as all means used to ensure the achievement of the assumed goals of teaching a foreign language (Styszyński, 2004). Some of these materials are intended for students and others for use by teachers. Among the latter, the most popular are methodological guides and teaching packages concerning the implementation of effective ways of teaching a foreign language. However, due to their specificity, the theoretical aspect is rather undeveloped, and the examples are usually given in only one foreign language, without demonstrating the possibility of creative modification. These challenges are faced by the development of a new type of teaching materials – an educatorium, which has been designed and published for the first time in Poland. This type of monograph, containing an extensive theoretical part and a large set of exercises, is addressed to both academic and non-academic teachers of foreign languages, at different levels of professional experience, as a tool for self-development. Our main aim is to present the goals and functions of an educatorium, intended for teachers as innovators, researchers, and reflective practitioners. The paper also explains the methods of developing teachers’ professional creativity, presents the structure and content of the educatorium, and discusses a system of listening exercises given in Polish, Russian, German, and English.
References
Andrychowicz-Trojanowska A. (2018), Podręczniki glottodydaktyczne. Struktura – funkcja – potencjał w świetle badań okulograficznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej, Uniwersytet Warszawski.
Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”.
Chruszczewski M.H. (2013), Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323519843
Dakowska M. (2010a), Glottodydaktyka jako nauka. „Lingwistyka Stosowana / Applied Linguistics / Angewandte Linguistik”, 3, 71–86.
Dakowska M. (2010b), W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej. O dojrzewaniu glottodydaktyki jako dziedziny akademickiej. „Neofilolog”, 34, 7–20. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2010.34.2
Dakowska M. (2014), O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323514121
Frolova V.I. (2011), Gumanitarnoe učebnoe izdanie dlâ vuzov: avtor i redaktor. „Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriâ 10. Žurnalistika”, 2, 69–78. [Фролова В.И., Гуманитарное учебное издание для вузов: автор и редактор. „Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика”, № 2, с. 69–78].
Gajda S. (2001), Styl naukowy, (In:) Bartmiński J. (Eds.), Współczesny język polski. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 183–199.
Gajda S. (2008), Gatunkowe wzorce wypowiedzi, (In:) Ostaszewska D., Cudak R. (Eds.), Polska genologia lingwistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 130–142.
Gębal P.E. (2013), Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Gortych D.A. i in. (2021), Mozaika glottodydaktyczna. Edukatorium kształtowaniu kreatywności zawodowej glottodydaktyków. Poznań: Wydawnictwo Rys. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/26242/1/mozaika-glottodydaktyczna.pdf [online]
Grucza F. (2017), Lingwistyka a glottodydaktyka, (In:) Grucza S. et al. (Eds.), Franciszek Grucza. Dzieła zebrane. Tom 5. O uczeniu języków i glottodydaktyce I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej, 77–88.
Guilford J.P. (1978), Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.
Hejnicka-Bezwińska T. (1996), Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną. „Studia Pedagogiczne”, 24, 7–18.
Karwowski M. (2009), Zgłębianie kreatywności: studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Krajewski M. (2020), O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego. Uwagi podstawowe. Płock: Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica.
Mihułka K. (2009), Mediator interkulturowy – nowa rola nauczyciela języków obcych, (In:) Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (Eds.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, 61–70.
Nęcka E. (2001), Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pytkowski W. (1981), Organizacja badań i ocena prac naukowych. Warszawa: PWN.
Skrzypczak J. (1996), Konstruowanie i ocena podręczników (podstawowe problemy metodologiczne). Poznań–Radom: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.
Szmidt K.J. (2007), Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Szymczak J. (2009), Bycie (stawianie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa. „Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość”, 5/6 (16), 50–58.
Wilczyńska W. (2009), Nauczyciel języka obcego jako badacz, (In:) Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (Eds.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań–Kalisz: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, 493–508.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon. Flair.
Wojtak M. (2008), Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, (In:) Ostaszewska D., Cudak R. (Eds.), Polska genologia lingwistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 353–361.
Woźniewicz W. (1987), Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: PWN.
Woźniewicz W. (1991), Struktura teorii glottodydaktycznej. „Studia Rossica Posnaniensia”, 22, 197–205.
Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Zawadzka-Bartnik E. (2018), Moda, chwyt reklamowy czy konieczność? – rozważania o istocie działań innowacyjnych w edukacji. „Neofilolog”, 50/2, 181–195. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2018.50.2.2
Żywczok A. (2010), Interakcje między teorią a praktyką w problematyce badawczej pedagogiki ogólnej – studium kulturowej autonomii nauki. „Przegląd Pedagogiczny”, 2, 23–33.
License
Copyright (c) 2023 Kinga Kowalewska, Olga Makarowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).