Kompetencja fonologiczna w języku obcym z punktu widzenia studentów kierunków filologicznych. Perspektywa przyszłej kariery zawodowej
Okładka czasopisma Neofilolog, nr 65/1, rok 2025, tytuł Uczenie się i nauczanie języków obcych a otoczenie naukowe: między teorią a praktyką
PDF

Słowa kluczowe

kompetencja fonologiczna
wymowa
nauczanie fonetyki
uczenie się fonetyki

Jak cytować

Korczyński, O. (2025). Kompetencja fonologiczna w języku obcym z punktu widzenia studentów kierunków filologicznych. Perspektywa przyszłej kariery zawodowej. Neofilolog, (65/1), 160–173. https://doi.org/10.14746/n.2025.65.1.9

Abstrakt

Phonological competence, which is one of the components of linguistic competence, poses many challenges for learners and language teachers. Among these, the neurolinguistic determinants of the learner, the role of teacher feedback and the question of the choice of pedagogical norm are particularly relevant. This results in a multitude of beliefs and diverse representations around phonological competence. The aim of this study was to observe these beliefs and representations in a sample of 60 students from various philology courses. For this purpose, they were asked to complete a questionnaire containing closed and open-ended questions. The results suggest that the students consider a highly developed phonological competence to be important for their future work as philologists, even though they understand the concept in different ways.

https://doi.org/10.14746/n.2025.65.1.9
PDF

Bibliografia

Bretegnier A. (1999), Sécurité et insécurité linguistique, approche sociolinguistique et pragmatique d’une situation de contacts de langues: la Réunion. La Réunion: Université de Réunion.

Chabanal D., Mourier F. (2019), La question cognitive dans la phonétique corrective : une approche exemplariste. „Recherches en didactique des langues et des cultures”, nr 16(1). Online: http://journals.openedition.org/rdlc/4578 [DW 28.02.2025]. DOI: https://doi.org/10.4000/rdlc.4578

Dańko M., Hamm D. (2017), Perception et traque de « l’accent étranger » : la production des voyelles orales en FLE par des polonophones. ,,Echo des études romanes”, t. XIII/1, s. 101–122.

Dańko M., Hamm D. (2017), Pour une correction phonétique personnalisée en FLE ou de la remédiation « sur mesure ». ,,Studia Romanica Posnaniensia”, nr 44(2), s. 175–193. DOI: https://doi.org/10.14746/strop.2017.442.011

Detey S. (2009), Phonetic input, phonological categories and orthographic representations: a psycholinguistic perspective on why language education needs oral corpora. The case of French–Japanese interphonology development, (w:) Kawaguchi Y., Minegishi M., Durand J., (red.), Corpus Analysis and Variation in Linguistics. Tokyo: Tokyo University of Foreign Studies, s. 179–200. DOI: https://doi.org/10.1075/tufs.1.12det

Dlaska A., Krekeler C. (2008), Self-assessment of pronunciation. ,,System”, nr 36, s. 506–516. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2008.03.003

ESOKJ (2003), Europejski system opisu kształcenia językowego. Warszawa : CODN.

Gajos M. (2010), Podsystemy języka w praktyce glottodydaktycznej: fonetyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gajos M. (2019), Przydatność fonetyki w procesie przyswajania pozostałych podsystemów języka. „Języki Obce w Szkole”, nr 3, s. 43–47.

Grabski K., Sato M. (2016), Percevoir, agir, communiquer: la nature sensorimotrice de la parole, (w:) Pinto S. et Sato M. (red.), Traité de neurolinguistique. Du cerveau au langage. Louvain–la–Neuve: De Boeck Supérieur SA, s. 83–96. DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.pinto.2016.01.0083

Pawlak M. (2022), Nauczyciel języka obcego jako „człowiek renesansu” – oczekiwania a rzeczywistość. ,,Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 15–24.

Rada Europy (2022), Cadre européen commun de référence pour les langues : volume complémentaire, Strasbourg.

Sauvage J. (2019), Phonétique et didactique. Un mariage contre-nature. ,,Recherches en didactique des langues et des cultures”, nr 16(1). Online: http://journals.openedition.org/rdlc/4276 [DW 28.02.2025]. DOI: https://doi.org/10.4000/rdlc.4276

Sauvage J. (2020), Impacts du CECR sur le système scolaire ordinaire et en phonétique dans les formations FLE universitaires. ,,Revue Japonaise de Didactique du Français”, nr 15(1), s. 134–143.

Sauvage J. (2024), Enseignement-apprentissage de la « phonétique » en langue étrangère : de la complexité à la Pensée complexe, (w:) Abdallah K. et Di Pardo Léon-Henri D. (red.), De l’appropriation langagière en contextes plurilingues et pluriculturels: Quelles approches, quels outils et quels enjeux pour la didactique du FLE/FLS ?. Bruksela: Peter Lang Editions Scientifiques Internationales, s. 113–121.

Šimáčková Š., Podlipský V. (2011), Pronunciation skills of an interpreter. Olomouc: Translation and Interpreting Forum Olomouc, s. 139–149.

Smuk M., Grabowska M., Sowa M. (2023), Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Trofimovich P. i in. (2014), Flawed self-assessment: Investigating self- and other-perception of second language speech. ,,Bilingualism: Language and Cognition”, nr 19(1), s. 122–140. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728914000832