Preparing to learn Italian as a less used language at university level: Presentation of cultural and intercultural contents on the Integrated Educational Platform
Journal cover Neofilolog, no. 65/2, year 2025, title Tools and Methods for Teaching Less Taught Languages in Higher Education
PDF (Język Polski)

Keywords

Italian language
less used and taught languages
cultural and intercultural competence
didactics of the Italian language

How to Cite

Kowalik, K., & Woch, A. (2025). Preparing to learn Italian as a less used language at university level: Presentation of cultural and intercultural contents on the Integrated Educational Platform. Neofilolog, (65/2), 300–312. https://doi.org/10.14746/n.2025.65.2.4

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the situation of teaching Italian as a less widely learned and taught language both in Poland and in the European context. It presents the difficulties arising from this situation and suggests way to teach the language in a broad cultural and intercultural context. Interactive e-materials developed for a ministerial project are referred to, resulting in the publication of a set of 400 e-learning units for teaching Italian, as a source of practical examples of the method we have adopted. This method can be used to better prepare future students for studying Italian.

https://doi.org/10.14746/n.2025.65.2.4
PDF (Język Polski)

References

CBOS, nr 21/2022, Komunikat z badań „Stosunek do innych narodów”. Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2023), Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie 2023. Raport Eurydice. Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg. Online: https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2024/06/17/7tfktq/kluczowe-dane-jezyki-23-pl.pdf [DW 20.01.2025].

Kowalik K., Woch A. (2023), Rozwijanie świadomości i wrażliwości kulturowej na warsztatach translatorskich z języka włoskiego na przykładzie podręcznika akademickiego Utile e traducibile. Esercizi di lessico settoriale e quotididiano. „Neofilolog”, nr 60/1, s. 187–200.

Kucharczyk R. (2020), La place des langues minoritaires, régionales et étrangères dans l’enseignement primaire et secondaire en Pologne. „Journal of Applied Linguistics”, nr 33, s. 90–103. Online: https://ejournals.lib.auth.gr/jal/article/view/8054/7769 [DW 27.01.2025].

Kucharska A. (2011), La cultura implicita inserita nei dialoghi. „Italica Wratislaviensia. Nauczanie języka włoskiego na polskich uczelniach: doświadczenia i perspektywy rozwoju”, nr 2, s. 109–119.

Lange-Henszke M. (2011), Język i kultura Włoch – między wyobrażeniem a rzeczywistością. „Italica Wratislaviensia. Nauczanie języka włoskiego na polskich uczelniach: doświadczenia i perspektywy rozwoju”, nr 2, s. 121–133.

Mollica A. (2010), Ludolinguistica e glottodidattica. Loreto: La Spiga Edizioni.

Spychała M. (2014), Znaczenie interkulturowej kompetencji komunikacyjnej i negocjacyjnej w procesie przyswajania języka obcego, (w:) Kucharska A. (red.), Nauczanie i uczenie się języka hiszpańskiego i włoskiego (seria 12/15, nr 6). Lublin: Wydawnictwo Werset, s. 22–31.

Uchwat-Zaród D. (2016), Wykorzystanie narzędzi internetowych do rozwijania umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem. „Języki Obce w Szkole. Rozwijanie sprawności receptywnych”, nr 1, s. 45–49.

Widła H. (2016), Znajomość języków a znajomość kultur. „Języki Obce w Szkole. Rozwijanie sprawności receptywnych”, nr 1, s. 86–91.

Woch A., Kowalik K., Groblińska J. (2023), Utile e traducibile 2. Esercizi di lessico settoriale e quotidiano. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informacje_o_wynikach/2024/sprawozdanie/sprawozdanie_matura_2024_wloski_F23.pdf

https://zpe.gov.pl [DW 21.01.2025].

https://www.gov.pl/attachment/8b3ae542-2591-4a76-8b61-833de4e7b770) [DW 25. 01.2025].

https://stowarzyszenieitalianistow.pl/italianistyki-w-polsce/ [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/buona-lettura/P14oTQzfv [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/i-libri-italiani-che-vale-la-pena-conoscere/P14M0Kyr5 [DW 28. 01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/musei-per-tutti-i-gusti/PUlReIODs [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/allegro-andante-largo/P16fk0N5o [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/la-cucina-polacca-e-molto-diversa-da-quella-italiana/P4pu8OfOe [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/una-visita-guidata/P12LOOBLH [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/larte-contemporanea/PmmgMbdZd [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/il-colloquio-di-lavoro/P1E090BsM [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/il-tuo-voto-e-importante/PWislMEXD [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/le-donne-in-politica-e-nella-societa/PGEQUdPr8 [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/come-fare-la-raccolta-differenziata/PrhVNVBCm [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/mi-dai-la-ricetta/PrVa0sZuo [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/le-donne-in-politica-e-nella-societa/PGEQUdPr8 [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/ognuno-diverso-ma-tutti-uguali/P6NU3MGSG [DW 28.01.2025].