Résumé
An exceptionally linguistically talented student should have all the predispositions to be multi-linguistic. The reason is that such skills, at least potentially, assume high predispositions to learn all foreign languages. And even though the process of language learning and its efficiency depends on many other factors, one of them is the assessment of one’s skills and potential by the linguistically talented student. The aim of the article is to present convictions of students identified as linguistically talented with respect to their skills and achievements concerning foreign language learning. A large part of the paper deals with the presentation of theoretical aspects related to linguistic skills and a short analysis of selected factors that influence the development of linguistic skills in students, in particular the assessment of own skills and possibilities by students (self-assessment).
Références
Biedroń, A. 2012: „Profil poznawczo-osobowościowy ponadprzeciętnie uzdolnionych uczniów języka obcego”. (w) Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. (red. J. Knieja i S. Piotrowski). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, str. 77-91.
Carroll, J. B. 1993. Human cognitive abilities: a survey of factor-analytic studies. Cambridge: Cambridge University Press.
Carroll, J. B. i S. M. Sapon. 2002 [1959]. Modern Language Aptitude Test. Bethesda, MD: Second Language Testing.
Costa, P. T. i R. R. McCrae. 1992. „Four ways Five Factors are basic“. Personality and Individual Differences, 13: 653-665.
Esser, U. 1982. „Ein allgemeinpsychologischer Ansatz zur Diagnose der Fremdsprachenlernbefähigung“. Deutsch als Fremdsprache, 2: 76-81.
Fleiβ, I. 2003. Hochbegabung und Hochbegabte. Marburg: Tectum Verlag.
Fontana, D. 1998. Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Grigorenko, E. L., R. J. Sternberg i M. E. Ehrman. 2000. „A theory-based approach to the measurement of foreign language learning ability: The CANAL – F theory and test“. Modern Language Journal, 84(3): 390-405.
Holling, H. i U. P. Kanning. 1999. Hochbegabung. Forschungsergebnisse und Fördermöglichkeiten. Göttingen: Hogrefe.
Morgan, W. J. 1953. „A Clinical Approach to Foreign Language Achievment“. Monograph Series on Languages and Linguistics, 4: 20.
Niebrzydowski, L. 1997: „Czynniki warunkujące proces samorealizacji młodzieży dorastającej”. (w) Drogi samorealizacji młodzieży dorastającej. (red. L. Niebrzydowski). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str. 7-17.
Pawlak, M. 2011. „Nowe spojrzenie na dobrego ucznia w dydaktyce językowej”. Języki Obce w Szkole, 1: 28-36.
Pimsleur, P., R. Stochwell i A. Comrey. 1962. „Foreign Language Learning Ability”. Journal for Education and Psychology, 53: 15-26.
Rysiewicz, J. 2010. „Krytyczna analiza dwóch narzędzi do pomiaru uzdolnień do nauki języków obcych”. Studia Psychologiczne, 48(3): 49-60.
Sang, F. i H. J. Vollmer. 1978. Allgemeine Sprachfähigkeit und Fremdsprachenerwerb. Berlin: Max-Planck-Institut für Bildungsforschung.
Schütt, H. 1974. Fremdsprachenbegabung und Fremdsprachenleistung. Frankfurt: Diesterweg.
Sękowski, A. E. i O. Bilyakovska. 2011. „Zdolności człowieka jako wymiar psychologiczny”. Języki Obce w Szkole, 1: 18-24.
Sękowski, A. E. i M. Rudź. 2011. „Charakterystyka osobowości i stylów poznawczych osób uzdolnionych językowo”. Języki Obce w Szkole, 1: 37-42.
Skehan, P. 1998. A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press.
Snow, R. E. 1994: „Abilities in academic tasks”. (w) Mind in Context: Interactionist Perspectives on Human Intelligence. (red. R. J. Sternberg i R. K. Wagner). Cambridge, NJ: Cambridge University Press, str. 3-37.
Sobańska-Jędrych, J. 2010. Uczeń zdolny – uczenie się i nauczanie języków obcych. Nieopublikowana praca doktorska. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Strelau, J. 1997. Inteligencja człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Żak.
Strelau, J. 2000. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.
Szewczuk, W. 1985. Słownik psychologiczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Wesche, M. B., H. Edwards i W. Welss. 1982. „Foreign language aptitude and intelligence”. Applied Psycholinguistics, 3(1): 127-140.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Licence
© Joanna Sobańska 2018

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.