Résumé
The aim of this paper is to analyse how French teachers evaluate the didactic skills of students of the Institute of Romance Studies after their three-week teaching practice in a Polish middle or high school. We will be interested primarily in the descriptive evaluation written by the supervising school teachers, which affords an overview of the key competences of foreign language teachers in their own opinion (i.e. their personal theory of teaching) as well as of the terminology used to describe them and reflecting modern or more traditional conceptions of teaching. Our analysis will be carried out with reference to the competences highlighted in a self-evaluation tool, the European Portfolio for Students Teachers of Languages. Conclusions are drawn regarding not only the need to strengthen cooperation between the university and the school teachers to instil a reflective attitude, but also to strengthen the correlation between the tutors’ evaluation and the self-evaluation of the
trainees – not only to develop their autonomy, but also for formative assessment of both the student and the teacher.
Références
Council of Europe: Coste D., North B., Shiels J., Trim J. (2003), Europejski system opisu kształcenia językowego. Warszawa: CODN.
Czetwertyńska G. (2015), Ocenianie jako nauczanie i uczenie się (w) „Języki Obce w Szkole” nr 3, str. 4-9.
Derenowski M. (2015), Wpływ praktyk nauczycielskich na rozwój refleksyjności studentów filologii angielskiej oraz na ich dalsze decyzje związane z wyborem zawodu nauczyciela (w) „Neofilolog” nr 45/1, str. 27-41.
Derenowski M. (2013), Wpływ praktyk na wzrost świadomości studenckiej związanej ze specyfiką pracy nauczyciela (w) Grzesiak J. (red.), Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele. Efektywność i efekty praktyki pedagogicznej. Konin: PWSZ, str. 35-39.
Grzesiak J. (red.) (2013), Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele. Efektywność i efekty praktyki pedagogicznej. Konin: PWSZ.
Kelly M., Grenfell M. (2006), Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Materiał pomocniczy – zakres treści kształcenia. Warszawa: CODN.
Fiema M. (2016), Kształcenie językowe osób w wieku późnej dorosłości – proces standardowy czy wyzwanie? (w) „Języki Obce w Szkole” nr 4, str. 24-31
Marquilló Larruy M. (2003), L’interprétation de l’erreur. Paris : CLE International.
Michońska-Stadnik A. (2009), Od wyboru podręcznika do rozwoju autonomicznego poznania. Rola refleksji w kształceniu nauczycieli języków obcych (w) Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak A. i Pietrzykowska A. (red.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, str. 97-106.
Mihułka K. (2016), O wartości praktyk pedagogiczno-dydaktycznych w kształceniujęzykowym na przykładzie przyszłych nauczycieli języka niemieckiego (w) „Języki Obce w Szkole” nr 1, str. 53-63.
Myczko K. (2009), Kształcenie nauczycieli języków obcych i praktyka zawodowa (w) Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A. i Pietrzykowska A. (red.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, str. 157-166.
Newby D., Allan R., Fenner A-B., Jones B., Komorowska, H., Soghikyan B. (2007), Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języka. Warszawa: CODN.
Niemierko B. (2002), Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.
Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (red.) (2009), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań – Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Pike K. (1967), Language in Relation to a Unified Theory of Structure of Human Behavior. La Haye: Mouton.
Siek-Piskozub T., Jankowska A. (2015), Znaczenie praktyk w rozwijaniu kompetencji nauczycielskiej – perspektywa praktykanta i mentora (w) „Neofilolog” nr 44/2, str. 209-220.
Sowa M. (2015), Savoir-évaluer, czyli co i jak oceniać w języku obcym (w) „Języki Obce w Szkole” nr 3, str. 43-48.
Sujecka-Zając J. (2015), Wrażliwe ocenianie jako element interwencji proaktywnej w kontekście glottodydaktycznym (w) „Języki Obce w Szkole” nr 3, str. 10-16.
Szymankiewicz K. (2013), Kształtowanie refleksyjnych postaw przyszłych nauczycieli języka francuskiego – rola internetowego, dydaktycznego forum dyskusyjnego (w) „Języki Obce w Szkole” nr 1, str. 46-51.
Tagliante Ch. (2005), Évaluation et le Cadre européen commun. Paris: CLE International.
Werbińska D. (2006), Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Licence
© Monika Grabowska 2019
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.