Strategie interakcyjne lektorów, z którymi dorośli chcą pracować
PDF (Język Polski)

Mots-clés

interakcja
motywacja
nauczanie dorosłych
nauczyciel
strategie motywacyjne
badanie

Comment citer

Strzałka, A. (2019). Strategie interakcyjne lektorów, z którymi dorośli chcą pracować. Neofilolog, (37), 159–173. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.13

Résumé

Knowing that there is a definite link between instructor – student interaction and students’ affect, as there is between affect and learning, the article pro-vides a look at the ways in which FL teachers address adult learners. Teaching adult learners in general constitutes a challenge since the group are especially sensitive to self image and easily get demotivated. Teacher’s behaviour, her attitude to the adult student and the atmosphere of learning are among the most important motivational factors for adults. The article is an attempt at presenting specific interactional strategies good teachers practice in order to motivate adults, offer them a sense of security and satisfy their face needs.

https://doi.org/10.14746/n.2011.37.13
PDF (Język Polski)

Références

Askildson, L. 2005. „Effects of humor in the language classroom. Humor as a tool in theory and Practice”. Arizona Working Papers in SLAT – Vol. 12, pp 45-61. http://w3.coh.arizona.edu/. DW: 12.03.20011.

Bye, D., Pushkar, D. i Conway, M. 2007. „Motivation, Interest, and Positive Affect in Traditional and Nontraditional Undergraduate Students”. Adult Education Quarterly, 57: 141-158.

De Andres, V. 1999. „Self-esteem in the classroom or the metamorphosis of butterflies.” (w:) Affect in language learning. (red. J. Arnold). Cambridge: Cambridge University Press.

Dörnyei, Z. 2001. Teaching and Researching Motivation. England: Pearson Education Limited.

http://ec.europa.eu/education/languages/language-teaching/doc52_pl.htm. Nauczanie języków obcych. Edukacja dorosłych. DW: 18.02.2011.

Jiang, X. 2010. „A Case Study of Teacher’s Politeness in EFL Class”. Journal of Language Teaching and Research, 5, 651-655. http://ojs.academypublisher.com. DW: 1.03.2011.

Knowles, M. S., E. F. Holton III i R. A. Swanson. 2009. Edukacja dorosłych. Wy-dawnictwo Naukowe PWN.

Komorowska, H. 2007. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Oxford, R. L. 1999. „Anxiety and the language learner: new insights.” (w:) Affect in language learning. (red. J. Arnold). Cambridge: Cambridge University Press: 58-67.

Pierścieniak, K. 2005. „Specyfika uczenia się dorosłych” (w:) Poradnik Edukatora (red. M. Owczarz). Warszawa: Wydawnictwo CODN: 17-28.

Rapley, T. 2010. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe.

Schmitz, J. R. 2002. „Humor as a pedagogical tool in foreign language and trans-lation courses.” Humor: International Journal of Humor Research, 15-1: 89-113.

Wowro, I. 2009. „Rola treści humorystycznych w nauczaniu języka obcego. Analiza wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego.” Neofilo-log, 33: 269-282.

Zhao, W. 2010. „An investigation of students’ face wants in Chinese English teachers’ Classroom Feedback”. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 1, No. 1: 29-34.