Résumé
The idea of using an escape room in foreign language teaching fits perfectly with the needs of today’s learners, where we create a natural learning environment using digital tools. In the winter semester 2022/2023, a project entitled ‘My linguistic Escape Room (ER)’ was carried out among 60 third-year undergraduate students of German Studies at the University of Warsaw Institute of German Studies as part of the subject ‘Contemporary trends in language learning’. This project comprised three phases and was preceded by theoretical and practical lectures on the specifics of ER, as well as a review of analogue and digital games. The initial part of the project consisted of the lecturer initiating the project, discussing topic proposals in a forum, dividing into teams and developing a preliminary project plan. The core part involved independent work in teams and the final part involved the presentation of ER scenarios to the forum and their evaluation. Each of these parts was carried out exclusively in German. The following article presents the results of the project. The tool used to collect the research material was a questionnaire. The aim of the study was to identify the opinions of 3rd year undergraduate German studies students on the use of escape rooms in higher education. The main part of the survey concerns the advantages and difficulties experienced during each of the three phases. In the final section of the survey, students declare a desire for further escape room games at university and also during their further academic career. This fact reinforces the belief that escape rooms are an interesting and engaging activation technique at university, which should become a permanent part of the teaching repertoire.
Références
Abt C. C. (1970), Serious Games. Nowy York: Viking Press.
Bradford C., Brown V., El Houari M., Takis J., Weber J., Buendgens-Kosten J. (2019), English Escape! Using breakout games in the intermediate to advanced EFL classroom. „Ludic Language Pedagogy”, nr 3, s. 1–20. DOI: https://doi.org/10.55853/llp_v3Wt1
Borowska, B., Panfil, V. (2001), Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej. Bydgoszcz: Wydawnictwo TEKST, s. 7.
Christopoulos A., Mystakidis S., Cachafeiro E., Laakso M.-J. (2022), Escaping the Cell: Virtual Reality Escape Rooms in Biology Education. „Behaviour & Information Technology”, s. 1–18. DOI: https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2079560
Gawlik-Kobylińska M., Walkowiak W., Maciejewski P. (2020), Improvement of a Sustainable World Through the Application of Innovative Didactic Tools in Green Chemistry Teaching: A Review. „Journal of Chemical Education”, nr 97 (4), s. 916–924. DOI: https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.9b01038
Gómez López, A. (2019), The use of escape rooms to teach and learn English at university, (w:) PérezAldeguer, S., Akombo, D. (red.), Research, technology and best practices in Education. Eindhoven, NL: Adaya Press, s. 94–102.
Grochowska W., Krenc A., Przybysz M. (2019), Polonistyczny Escape Room dla klas 4–6. Kraków: Wydawnictwo WIR Aleksander Jaglarz.
Janczak D. (2019), Escape room na lekcji. „W cyfrowej szkole”, nr 1/2019, s. 13–15.
Jaroszewska A. (2008), Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście interkulturowości, (w:) Surdyk A., Szeja, J. Z. (red.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym, „Homo Communicativus”, nr 2 (4), s. 157–166.
Kaźmierczak, P. (2021), Eduroom na lekcji języka polskiego jako obcego – wirtualny pokój zagadek. „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 28, s. 365–377. DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.25
Krzemińska J. (2020), Literacki pokój zagadek. „Polonistyka”, nr 6, s. 32–34.
López-Pernas S., Gordillo A., Barra, E., Quemada J. (2019), Examining the use of an educational escape room for teaching programming in a higher education setting. „IEEE Access”, nr 7, s. 31723–31737. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2902976
Łagowska, K. (2022), Escape room na lekcji języka obcego. „Neofilolog”, nr 59/2, s. 58–75. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2022.59.2.5
Łobocki M. (2011), Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Marszałek, A. (2004), Metody aktywizujące w kształceniu, [w:] Pilch, T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II, Warszawa, s. 210.
Mijal M, Cieśla M, Gromadzka M. (2020), Escape room as an adult education tool. „Homo Ludens”, nr 1(13), s. 165–178. DOI: https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.10
Peć B. A. (2021), Otwarte formy uczenia się i nauczania języków obcych. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków.
Rosillo N., Montes N. (2021), Escape Room Dual Mode Approach to Teach Maths during the COVID-19 Era. „Mathematics”, nr 9, 2602, s. 1–21. DOI: https://doi.org/10.3390/math9202602
Sambeth K., Hennig B. (2022), EduBreakouts im Lateinunterricht. Hamburg: Scolix.
Siek-Piskozub T. (1994), Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Stasiak A. (2016), Escape rooms – nowa oferta sektora rekreacji w Polsce. „Turyzm”, nr 26, s. 3–49. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.05
Surdyk A. (2011), Ludological Research Traditions in the Institute of Applied Linguistics at Adam Mickiewicz University in Poznań, (w:) Pfeiffer W. C., Badstübner-Kizik C. (red.), Posener Beiträge zur Angewandten Linguistik. Frankfurt/Main: Peter Lang, s. 275–286.
Watermeier D., Salzameda B. (2019), Escaping boredom in first semester general chemistry. „Journal of Chemical Education“, nr 96 (5), s. 961–964. DOI: https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.8b00831
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Licence
© Kinga Łagowska 2024
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.