Résumé
Today’s artificial intelligence systems, using the ever-increasing textual resources available in virtual space, are changing our perception of language and influencing the way we communicate and learn. The recently launched ChatGPT platform, based on an autoregressive algorithm, naturally imitates an omniscient communication partner. The high popularity achieved by the system in a very short time, especially among young users, should be a reason to consider the impact of this type of tool on modern education, including the teaching of foreign languages and the role of the teacher in the teaching process. The following article will present, based on practical examples, the benefits and limitations of using artificial intelligence in German language lessons, both from the teacher and student perspective.
Références
ART Analysis and Research Team of the EU Council (2023), ChatGPT in the Public Sector – overhyped or overlooked? ART – RESEARCH PAPER. Online: https://www.consilium.europa.eu/media/63818/art-paper-chatgpt-in-the-public-sector-overhyped-or-overlooked-24-april-2023_ext.pdf [DW 12.05.2023].
Carstensen Ch. (2024), Chat GPT & Co. – KI im DaF/ DaZ-Unterricht: Einführung. Kindle Edition. Online: https://www.amazon.de/Chat-GPT-Co-DaZ-Unterricht-Einf%C3%BChrung-ebook/dp/B0CRVKP3N5 [DW 12.05.2023].
Deutscher Ethikrat (2023), Mensch und Maschine – Herausforderungen durch Künstliche Intelligenz. Stellungnahme. Berlin: DIPF.
Emsley R. (2023), ChatGPT: these are not hallucinations – they’re fabrications and falsifications. „Schizophrenia”, nr 9:52. Online: https://www.nature.com/articles/s41537-023-00379-4 [DW 10.02.2023]. DOI: https://doi.org/10.1038/s41537-023-00379-4
Gałan B., Półtorak E. (2019), Nowoczesne technologie w nauczaniu języków obcych: oczekiwania, wyzwania, perspektywy, (w:) Orzeł B. (red.), Co nowego w mediach?: transformacja, perspektywy, oczekiwania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 65–78.
Grucza S. (2000), Kommunikative Adäquatheit glottodidaktischer Texte – Zur Kritik des Authentizitätspostulats. Adekwatność komunikacyjna tekstów glottodydaktycznych. Krytyka tzw. postulatu autentyczności. „Deutsch im Dialog. Niemiecki w Dialogu”, nr 2, s. 73–99.
Hong W. (2023), The impact of ChatGPT on foreign language teaching and learning: Opportunities in education and research. „Journal of Educational Technology and Innovation”, nr 3 (1), s. 37–45. DOI: https://doi.org/10.61414/jeti.v5i1.103
Jeon J., Lee S., Choe H. (2023), Beyond ChatGPT: A conceptual framework and systematic review of speech-recognition chatbots for language learning. „Computers & Education”, nr 206, s. 1–43. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104898
Ji H., Ko Y., Han I. (2022), A systematic review of conversational AI in language education: focusing on the collaboration with human teachers. „Journal of Research on Technology in Education”, nr 55 (2), s. 1–16. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2142873
Kasneci E., Seßler K., Küchemann S., Bannert M., Dementieva D., Fischer F., Kasneci G. (2023), ChatGPT for Good? On Opportunities and Challenges of Large Language Models for Education. „EdArXiv Preprints”. Online: https://osf.io/preprints/edarxiv/5er8f [DW 10.02.2024]. DOI: https://doi.org/10.35542/osf.io/5er8f
King M. R., ChatGPT (2023), A conversation on artificial intelligence, chatbots, and plagiarism in higher education. „Cellular and Molecular Bioengineering”, nr 16, s. 1–2. DOI: https://doi.org/10.1007/s12195-022-00754-8
Kocoń J., Cichecki I., Kaszyca O., Kochanek M., Szydło D., Baran J., Bielaniewicz J., Gruza M., Janz A., Kanclerz K., Kocoń A., Koptyra B., Mieleszczenko-Kowszewicz W., Miłkowski P., Oleksy M., Piasecki M., Radliński Ł., Wojtasik K., Woźniak S., Kazienko P. (2023), ChatGPT: Jack of all trades, master of none. Online: https://arxiv.org/pdf/2302.10724.pdf [DW 12.05.2023]. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4372889
Kohnke L., Moorhouse B. L., Zou D (2023), ChatGPT for Language Teaching and Learning. „RELC Journal”, nr 54(2), s. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1177/00336882231162868
Lehnen K., Steinhoff T. (2023), Sprachliche Bildung als menschlich-maschinelle Koaktivität. Zur (Re-)Modellierung von Lese- und Schreibpraktiken im Deutschunterricht, (w:) Fürstenberg M., Müller H. G., Wurst A.(red.), DeutschGPT – Konferenz zum Deutschunterricht in Zeiten von Chatbots und KI. Potsdam: Universität Potsdam, s. 2.
Lotze N. (2016), Chatbots – Eine linguistische Analyse. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Machura M. (2023), Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia. Online: https://samorzad.pap.pl/sites/default/files/2023-04/Chat_GPT%C2%A0w_szkole_-_szanse_i_zagro%C5%BCenia.pdf [DW 12.05.2023].
Malinowski M. (2013), E-Technologie wspierające pracę nauczyciela. „Dyrektor Szkoły”, nr 2, s. 68–73.
Polak B. (2013), Podstawy teorii kształcenia. Szczecin: Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum.
Potoczna M. (2017), Szanse i zagrożenia wynikające z zastosowania mediów we wczesnej edukacji dziecka. „Edukacja-Technika-Informatyka”, nr 8, s. 241–246. DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.1.33
Półtorak E. (2008), Wykorzystanie programów narzędziowych w procesie nauczania/uczenia się języka obcego, „Neofilolog”, nr 31, s. 59–68.
Rudolph J., Tan S. (2023), ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? „Journal of Applied Learning and Teaching,” nr 6 (1), s. 1–22. Online: https://edu.usn.no/getfile.php/13759799-1678453059/edu.usn.no/ChatGPT%20-%20Bullshit%20spewer%20or%20the%20end%20of%20traditional%20assessments%20in%20higher%20education.pdf [DW 12.05.2023].
Schwab K. (2018), Czwarta rewolucja przemysłowa, tłum. Kamińska A. D., Warszawa: Studio EMKA.
Shin D., Lee J. H. (2023), Can ChatGPT make reading comprehension testing items on par with human experts? „Language Learning & Technology”, nr 27 (3), 27–40.
Tanır A. (2023), Eine theoretische Grundlage für den Einsatz von ChatGPT im DaF-Unterricht, (w:) Deregözü A. (red.), Sprachliche Welten: Forschungen im Bereich Deutsche Sprache und Literatur. Istambul: Eğitim Yayınevi, s. 91–113.
Tekin Ö. (2023), ChatGPT im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. „Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi”, nr 5 (2), s. 135–163. DOI: https://doi.org/10.55143/alkad.1390420
Tlili A., Shehata B., Adarkwah M.A., Bozkurt A., Hickey D. T., Huang R., Agyemang B. (2023), What if the devil is my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education. „Smart Learn. Environ”, nr 10 (15), s. 1–24. DOI: https://doi.org/10.1186/s40561-023-00237-x
Vaccino-Salvadore S. (2023), Exploring the Ethical Dimensions of Using ChatGPT in Language Learning and Beyond. „Languages” nr 8 (3) 191. DOI: https://doi.org/10.3390/languages8030191
Wallace P. (2005), Psychologia Internetu. Poznań: Rebis.
Wieczorek D. (2021), Edukacja ku przyszłości jako czynnik minimalizujący ryzyko wykluczenia społecznego wobec przemian związanych z czwartą rewolucją przemysłową. „Edukacja ustawiczna dorosłych”, nr 3, s. 49–62.
Young J. Ch., Shishido M. (2023), Investigating OpenAI’s ChatGPT Potentials in Generating Chatbot’s Dialogue for English as a Foreign Language Learning. „International Journal of Advanced Computer Science and Applications”, nr 14 (6), s. 65–72. DOI: https://doi.org/10.14569/IJACSA.2023.0140607
Zhou J., Müller H., Holzinger A., Chen F. (2023), Ethical ChatGPT: Concerns, Challenges, and Commandments. Online: https://arxiv.org/pdf/2305.10646.pdf [DW 10.02.2024].
https://www.kingfishermarketing.be/wp-content/uploads/2023/02/Information-technology_en_1585596.pdf [DW 12.05.2023].
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf [DW 12.05.2023].
https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/05/chatgpt-w-mediach-raport-medialny.pdf [DW 12.05.2023].
Licence
© Ryszard Ziaja 2024
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.