Abstrakt
Beliefs reflect the way we think about different issues, attitudes and behaviours. Many of them are wrong, or – at best – simplified. Beliefs also relate to the didactics of foreign languages. This paper discusses the qualities, sources and consequences of these beliefs and presents the results of research conducted on a group of 434 students regarding beliefs among other individual variables and the process of learning a foreign language.Bibliografia
Brodniak W.A. (2010), Podstawy socjologiczne współczesnej psychiatrii (w) Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. (red.), Psychiatria, t. 1: Podstawy psychiatrii. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, s. 276-293.
Byram M., Barrett M., Ipgrave J., Jackson R., Méndez Garcia M.C. (2009), Autobiography of intercultural encounters. Strasbourg: Council of Europe.
Byram M., Barrett M., Ipgrave J., Jackson R., Méndez Garcia M.C. (2011), Autobiografia spotkań międzykulturowych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Chlewiński Z. (1992), Stereotypy: struktura, funkcja, geneza. Analiza interdyscyplinarna (w) Chlewiński Z., Kurcz I. (red.), Stereotypy i uprzedzenia. „Kolokwia Psychologiczne. Pismo Komitetu Nauk Psychologicznych PAN”, t. 1. Warszawa: Instytut Psychologii PAN, s. 7-28.
Dörnyei Z. (2005), The Psychology of the Language Learner. Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Drosio-Czaplińska J. (2015), Myśli przyczynowo-spiskowe (w) „Ja, My, Oni. Poradnik psychologiczny «Polityki»”, t. 18: Mechanika władzy. Psychologia i polityka, s. 110-111.
Horwitz E.K. (1988), The beliefs about language learning of beginning university foreign language students (w) „The Modern Language Journal”, nr 72(3), s. 283-294.
Legat M. (b.d.), Przekonania – skąd pochodzą i w jaki sposób nas kształtują. Online: http://www.szkolenia-lps.pl/news/9/61/Przekonania---skad-pochodza-i-w-jaki-sposob-nas-ksztaltuja [DW: 23.09.2017].
Lemańska-Lewandowska E. (2013), Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Lesiak-Bielawska E.D. (2013), Różnice indywidualne w procesie akwizycji języka. Psychologiczne uwarunkowania dydaktyki języków obcych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Lippmann W. (1922), Public Opinion. New York: Harcourt, Brace and Co.
Michońska-Stadnik A. (2013), Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pawlak M., Bartczak E., Lis Z., Marciniak I. (2006), Europejskie portfolio językowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i studentów. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Pervin L.A. (2005), Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Smuk M. (2016), Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Lublin – Warszawa: Wydawnictwo Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Sokołowska K., Sylburski M. (2016), Przekonania – stereotypy – nawyki. Ich wpływ na nasze życie. Warszawa: Difin.
Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje. T. 4: Psychologia osobowości.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Maciej Smuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).