Abstrakt
The 21st century is the time of dynamic development of advanced technol-ogies as well as creating and improving equal opportunities for those who have not had them so far. The appropriate and well adjusted education of people who are mentally retarded may turn out to be one of the most im-portant ways to prepare them to live independently in their societies. In every Polish school at least one foreign language is taught and mostly it is English. Even though the idea of teaching English to mildly retarded stu-dents has always been controversial, the Ministry of Education in Poland decided to put it into practice. Consequently, since 2009 the junior high school graduation exam has included a component devoted to testing a for-eign language. These changes made it necessary to increase the effective-ness of foreign language pedagogy.
Bibliografia
Barnow, S., Ermer, A., Dittmann, V., Stieglitz, R. 2005. „Upośledzenie umysłowe”. Kompendium Psychiatrii, Psychoterapii, Medycyny Psychosomatycznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 208-214.
EEG Instytut 2006. Audiowizualna stymulacja mózgu. Materiały szkoleniowe. Warszawa: EEG Instytut.
EEG Instytut Biofeedback 2010. http://www.eeg.com.pl (DW: 01.10.2010).
Lamparska-Warchalska, A. 2010. „EEG Biofeedback – nowe możliwości terapeutyczne”. Psychologia.net.pl – Portal psychologiczny. http://www.psychologia. net.pl/artykul.php?level=170 (DW: 01.10.2010).
Mąkosa, J. 2001. „Kształcenie języków obcych u uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (na przykładzie języka angielskiego)”. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 160-168.
Pakszys, M. 2006. Neurotechnologia i neurofizjologia. Materiały szkoleniowe. Warszawa: EEG Instytut.
Patton, J., Polloway, E. i Smith, T. 2000. „Educating students with mild mental retardation.” Focus on autism and other developmental disabilities vol. 15, 2. Hammill Institute on Disabilities http://foa.sagepub.com/content/15/2.toc 80-89. (DW: 01.10.2010).
Seifert, K. 1983. Educational psychology. Boston: Houghton Mifflin Company.
Siwek, S. 2006. „Upośledzenie umysłowe”. Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: PWN. 31-88.
Wieruszewska, M. 2007. „Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego”. The teacher 10 (52). Warszawa: Oxford University Press. 8-13.
Włodarski, Z. 1976. Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Warszawa: WSiP.
Zegarek, L. i Roczniak, I. 2001. „Sylwetka Mateusza – charakterystyka ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim”. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 30-34.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Anna Płaksej
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).