Abstrakt
The development of the economy, the technological transformation and the digitalization of services and products present us with new tasks. Are foreign languages still among these competencies, as they were in the early 2000s? We look for answers to these and other key questions in interviews conducted with those responsible for language training in Warsaw companies in the advertising and marketing industry, and in surveys conducted among their employees. In the first part of the article, we present the context of the study on new competencies sought for in the labor market today. Following a synthetic presentation of the theoretical background to the research questions, the paper considers the perceptions of employees and employers on the relevance and usefulness of language classes in the workplace. This is followed by a discussion of the study findings presenting the conclusions and observations on language courses in the time of a changing labor market.
Bibliografia
Europejski system opisu kształcenia językowego. Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2003.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2021), Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie: ścieżki prowadzące do umiejętności i kwalifikacji. Raport Eurydice Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
Kvale S. (2013), Przeprowadzanie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Martinet A. (1985), Syntaxe Générale. Paris: Armand Colin.
Mikołajczyk K. (2020), Co to jest lifelong learning? Dlaczego warto uczyć się przez całe życie. „Serwis Gazeta SGH – Życie uczelni”. Online: https://gazeta.sgh.waw.pl/?q=po-prostu-ekonomia/lifelong-learning-dlaczego-warto-uczyc-sie-przez-cale-zycie [DW 10.07.2024].
Puren Ch. (2007), Histoire de la didactique des langues-cultures et histoire des idées, „Cuadernos de filología francesa”. Universidad de Extremadura-Departamento de Filología Románica nr 18, s. 127–143.
Radecka A. (2024), Uczenie (się) w ponowoczesności. Rola zawodowa nauczycieli i nauczycielek akademickich języka angielskiego specjalistycznego. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Roszko-Wójtowicz E. (2015), Kształcenie ustawiczne - istota zagadnienia i pomiar w ujęciu europejskim. „E-mentor”, nr 5(62), s. 65–76. DOI: https://doi.org/10.15219/em62.1214
Ryszka M. (2023), Sztuczna inteligencja jako narzędzie do przełamywania barier językowych w mówieniu po angielsku. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s.19–28.
Savoie-Zajc L. (2009), L’entrevue semi-dirigée, (w:) Recherche sociale: de la problématique à la collecte de données, Québec: Presses de l’Université du Québec, s. 337–360.
Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.
Sobieraj I. (2012), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał na rynku pracy. Pogranicze. „Studia Społeczne”, nr 20, s. 161–173. DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2012.20.08
Sowa M. (2012), Kształtowanie kompetencji w nauce języka obcego a profesjonalizacja, czyli co łączy ucznia i profesjonalistę. „Roczniki Humanistyczne”, t. LX, z. 5, s. 161–177.
Stępkowski D. (2018), Ogólna kompetencja pedagogiczna. W poszukiwaniu specyfiki kształcenia ogólnopedagogicznego. Rozważania teoretyczne i raport z badań. „Kultura i Wychowanie. Półrocznik Pedagogiczny”, nr 1/13, s.76–103.
Śledziewska K., Włoch R. (2021), The economics of digital transformation: The disruption of markets, production, consumption, and work. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003144359
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Marta Wojakowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
