Abstract
The development of the economy, the technological transformation and the digitalization of services and products present us with new tasks. Are foreign languages still among these competencies, as they were in the early 2000s? We look for answers to these and other key questions in interviews conducted with those responsible for language training in Warsaw companies in the advertising and marketing industry, and in surveys conducted among their employees. In the first part of the article, we present the context of the study on new competencies sought for in the labor market today. Following a synthetic presentation of the theoretical background to the research questions, the paper considers the perceptions of employees and employers on the relevance and usefulness of language classes in the workplace. This is followed by a discussion of the study findings presenting the conclusions and observations on language courses in the time of a changing labor market.
References
Europejski system opisu kształcenia językowego. Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2003.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2021), Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie: ścieżki prowadzące do umiejętności i kwalifikacji. Raport Eurydice Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
Kvale S. (2013), Przeprowadzanie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Martinet A. (1985), Syntaxe Générale. Paris: Armand Colin.
Mikołajczyk K. (2020), Co to jest lifelong learning? Dlaczego warto uczyć się przez całe życie. „Serwis Gazeta SGH – Życie uczelni”. Online: https://gazeta.sgh.waw.pl/?q=po-prostu-ekonomia/lifelong-learning-dlaczego-warto-uczyc-sie-przez-cale-zycie [DW 10.07.2024].
Puren Ch. (2007), Histoire de la didactique des langues-cultures et histoire des idées, „Cuadernos de filología francesa”. Universidad de Extremadura-Departamento de Filología Románica nr 18, s. 127–143.
Radecka A. (2024), Uczenie (się) w ponowoczesności. Rola zawodowa nauczycieli i nauczycielek akademickich języka angielskiego specjalistycznego. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Roszko-Wójtowicz E. (2015), Kształcenie ustawiczne - istota zagadnienia i pomiar w ujęciu europejskim. „E-mentor”, nr 5(62), s. 65–76. DOI: https://doi.org/10.15219/em62.1214
Ryszka M. (2023), Sztuczna inteligencja jako narzędzie do przełamywania barier językowych w mówieniu po angielsku. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s.19–28.
Savoie-Zajc L. (2009), L’entrevue semi-dirigée, (w:) Recherche sociale: de la problématique à la collecte de données, Québec: Presses de l’Université du Québec, s. 337–360.
Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.
Sobieraj I. (2012), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał na rynku pracy. Pogranicze. „Studia Społeczne”, nr 20, s. 161–173. DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2012.20.08
Sowa M. (2012), Kształtowanie kompetencji w nauce języka obcego a profesjonalizacja, czyli co łączy ucznia i profesjonalistę. „Roczniki Humanistyczne”, t. LX, z. 5, s. 161–177.
Stępkowski D. (2018), Ogólna kompetencja pedagogiczna. W poszukiwaniu specyfiki kształcenia ogólnopedagogicznego. Rozważania teoretyczne i raport z badań. „Kultura i Wychowanie. Półrocznik Pedagogiczny”, nr 1/13, s.76–103.
Śledziewska K., Włoch R. (2021), The economics of digital transformation: The disruption of markets, production, consumption, and work. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003144359
License
Copyright (c) 2025 Marta Wojakowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
