Abstract
The development of the economy, the technological transformation and the digitalization of services and products present us with new tasks. Are foreign languages still among these competencies, as they were in the early 2000s? We look for answers to these and other key questions in interviews conducted with those responsible for language training in Warsaw companies in the advertising and marketing industry, and in surveys conducted among their employees. In the first part of the article, we present the context of the study on new competencies sought for in the labor market today. Following a synthetic presentation of the theoretical background to the research questions, the paper considers the perceptions of employees and employers on the relevance and usefulness of language classes in the workplace. This is followed by a discussion of the study findings presenting the conclusions and observations on language courses in the time of a changing labor market.
Literaturhinweise
Europejski system opisu kształcenia językowego. Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2003.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2021), Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie: ścieżki prowadzące do umiejętności i kwalifikacji. Raport Eurydice Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
Kvale S. (2013), Przeprowadzanie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Martinet A. (1985), Syntaxe Générale. Paris: Armand Colin.
Mikołajczyk K. (2020), Co to jest lifelong learning? Dlaczego warto uczyć się przez całe życie. „Serwis Gazeta SGH – Życie uczelni”. Online: https://gazeta.sgh.waw.pl/?q=po-prostu-ekonomia/lifelong-learning-dlaczego-warto-uczyc-sie-przez-cale-zycie [DW 10.07.2024].
Puren Ch. (2007), Histoire de la didactique des langues-cultures et histoire des idées, „Cuadernos de filología francesa”. Universidad de Extremadura-Departamento de Filología Románica nr 18, s. 127–143.
Radecka A. (2024), Uczenie (się) w ponowoczesności. Rola zawodowa nauczycieli i nauczycielek akademickich języka angielskiego specjalistycznego. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Roszko-Wójtowicz E. (2015), Kształcenie ustawiczne - istota zagadnienia i pomiar w ujęciu europejskim. „E-mentor”, nr 5(62), s. 65–76. DOI: https://doi.org/10.15219/em62.1214
Ryszka M. (2023), Sztuczna inteligencja jako narzędzie do przełamywania barier językowych w mówieniu po angielsku. „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s.19–28.
Savoie-Zajc L. (2009), L’entrevue semi-dirigée, (w:) Recherche sociale: de la problématique à la collecte de données, Québec: Presses de l’Université du Québec, s. 337–360.
Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.
Sobieraj I. (2012), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał na rynku pracy. Pogranicze. „Studia Społeczne”, nr 20, s. 161–173. DOI: https://doi.org/10.15290/pss.2012.20.08
Sowa M. (2012), Kształtowanie kompetencji w nauce języka obcego a profesjonalizacja, czyli co łączy ucznia i profesjonalistę. „Roczniki Humanistyczne”, t. LX, z. 5, s. 161–177.
Stępkowski D. (2018), Ogólna kompetencja pedagogiczna. W poszukiwaniu specyfiki kształcenia ogólnopedagogicznego. Rozważania teoretyczne i raport z badań. „Kultura i Wychowanie. Półrocznik Pedagogiczny”, nr 1/13, s.76–103.
Śledziewska K., Włoch R. (2021), The economics of digital transformation: The disruption of markets, production, consumption, and work. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003144359
Lizenz
Copyright (c) 2025 Marta Wojakowska

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).
