O usprawiedliwianiu kary w niemieckiej filozofii nowożytnej
PDF

Słowa kluczowe

usprawiedliwianie kary
niemiecka filozofia nowożytna
Kant
Fichte
Hegel

Jak cytować

Chmieliński, M., & Wojciechowski, B. (2006). O usprawiedliwianiu kary w niemieckiej filozofii nowożytnej. Czasopismo Prawno-Historyczne, 58(2), 25–49. https://doi.org/10.14746/cph.2006.2.2

Abstrakt

Już w czasach starożytnych zwracano uwagę na cechy definiujące człowieka, odwołując się do jego roli i zadań społecznych. Arystoteles definiował istotę człowieka jako zoon politikon (ζώόν πολιτικόν) i zoon logon echon (ζώόν λόγον έχον). Te dwa aspekty człowieczeństwa zdają się przeplatać i tworzyć pewien, znany już w antyczności, wzorzec człowieka. Nie jest możliwe rozmawianie o człowieku, o jego naturze, o przysługujących mu prawach i obowiązkach bez potraktowania go jako istoty rozumnej, wolnej i społecznej. Od Arystotelesa aż po Kanta i Schopenhauera rozum był czymś zróżnicowanym, przedstawianym jako coś złożonego, na przykład Jako rodzina dianoetycznych uzdolnień lub triada «intelekt – władza sądzenia – rozum»”, a którą w pewien odmienny sposób sformułował Hegel. Naturalnie nie będziemy tutaj referować ani ustosunkowywać się do tych koncepcji, lecz jedynie wskazujemy na wszechobecność teorii racjonalności w filozofii prawa karnego i ujmowanie człowieka jako animal rationale traktujemy jako punkt wyjścia do dalszych rozważań.

https://doi.org/10.14746/cph.2006.2.2
PDF

Finansowanie

Minister Edukacji i Nauki, umowa nr BIBL/SP/0002/2023/1