Abstrakt
The purpose of the following paper is to consider the development of reflection in foreign language learners. Based on the results of action research, we show to what extent the performance of group tasks affected the perception of reality and influenced changes in the communication and learning behavior of participants of an action research project. Reflection is analyzed on the basis of statements contained in student diaries and transcriptions from video recording of discussions. This means that on the one hand, we are interested in the opinions, conclusions and evaluations made by learners, but on the other hand, we attach importance to the coherence between formulated judgments and practical group action. It is not uncommon that declarations are not in accordance with the activities undertaken and that, in consequence, their value is questionable. The paper also points to difficulties associated with becoming a reflective person as well as the restrictions connected with the scientific measurements of this process.Bibliografia
Cassirer, E. 1998. Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. przeł. A. Staniewska. Warszawa: Czytelnik.
Council of Europe. 2003. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
Dewey, J. 1988. Jak myślimy ? przeł. Z. Bastgenowa. Warszawa: PWN.
Duchesne, C. 2010. ,,L’apprentissage par transformation en contexte de formation professionnelle”. Education et francophonie vol. XXXVIII (1): 33-50. http://www.acelf.ca/c/revue/pdf/EF-38-1-033_DUCHESNE.pdf DW 19.03.2013
Mezirow, J. 2001. Penser son expérience. Développer l’autoformation. Lyon: Cronique Sociale.
Piegzik, W. 2011. ,,Interakcje negocjacyjne w pracy projektowej licealistów (na przy-kładzie języka francuskiego jako obcego)”. Niepublikowana rozprawa doktorska. Poznań: UAM.
Piegzik, W. 2013. ,,Rola świadomości uczenia się a rozwój językowych kompetencji komunikacyjnych : podejście zadaniowe” (w:) Dydaktyka języków obcych a kompetencje ogólne (red. J. Stańczyk i E. Nowikiewicz), Bydgoszcz: NKJO: 85-97.
Wendland, M. 2011. Konstruktywizm komunikacyjny. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM.
Wilczyńska, W i Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Wioletta Piegzik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).