WYMOGI WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY W ODNIESIENIU DO KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW KIERUNKÓW HUMANISTYCZNYCH
PDF

Słowa kluczowe

kompetencje absolwentów kierunków humanistycznych
rynek pracy
Dolny Śląsk

Jak cytować

Dańko, M., & Wieszczeczyńska, E. (2019). WYMOGI WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY W ODNIESIENIU DO KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW KIERUNKÓW HUMANISTYCZNYCH. Neofilolog, (40/1), 43–57. https://doi.org/10.14746/n.2013.40.1.4

Abstrakt


This paper presents the results of a pilot study conducted in 60 selected companies located in Wrocław and Lower Silesia. The main objective of the study was to get information about prospective employers’ expectations of graduates of humanities with foreign language knowledge and skills, should those companies decide to employ them. It was found that according to employers social and personal competencies are as important as skills in using specialized language and new technologies. Preferred are graduates who are fluent in two foreign languages (English and German) and who have extensive general knowledge.

https://doi.org/10.14746/n.2013.40.1.4
PDF

Bibliografia

Armstrong, M. 2011. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Babbie, E. 2009. Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bielecki, P. 2011. « Kompetencje absolwentów studiów wyższych w świetle ogólnoeuropejskich badań CHEERS, REFLEX i TUNING ». (w) Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu (red. K. Jędralska i J. Bernais). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego: 13-66.

Filipowicz, G. 2004. Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: Wydawnictwo PWE.

Filipowicz, G. 2011. Uniwersalny Model Kompetencyjny. Warszawa: Obserwatorium zarządzania. http://katalizatorinnowacji.pl/uploads/files/0/145/Kompetencje_book.pdf DW 31.10.2012.

Gondor-Orlińska, A. 2006. « Zarządzanie ludźmi oparte na pojęciu kompetencji ». (w) Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem (red. L. Zbiegień-Maciąg). Kraków: Wolters Kluwer Polska, Oficyna Ekonomiczna: 168-191.

Kossowska, M. i Sołtysińska, I. 2006. Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Król, H. 2006. « Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi ». (w) Zarządzanie zasobami ludzkimi (red. H. Król i A. Ludwiczyński). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: 50-91.

Kurkliński, L. i Maszybrocki, M. 2008. Ocena kształcenia absolwentów studiów o kierunku ekonomia oraz finanse i rachunkowość a potrzeby rekrutacyjne instytucji finansowych. Warszawa: Związek Banków Polskich, Polska Izba Ubezpieczeń. http://www.zbp.pl/photo/!files/ocena-ksztalc-fin.pdf DW 31.10.2012.

McClelland, D.C. 1973. « Testing for competence rather than intelligence ». American Psychologist 28 (1): 1-14.

Rostkowski, T. 2004. « Zarządzanie kompetencjami w UE ». (w) Standardy europejskie w zarządzaniu zasobami ludzkimi (red. M. Juchnowicz). Warszawa: Wydawnictwo Poltext: 39-54.

Sienkiewicz, Ł. i Gruza, M. 2009. Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, GHK Consulting Ltd. pokl.koweziu.edu.pl/pliki/GHK_raport_publikacja.pdf DW 31.10.2012.

SGH, American Chamber of Commerce, Ernst&Young. 2012. Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Warszawa: SGH, American Chamber of Commerce, Ernst&Young. http://www.sgh.waw.pl/ogolnouczelniane/bwb/rada_konsultacyjna/RKPK_raport_2012.pdf DW 31.10.2012.

Whiddet, S. i Hollyforde, S. 2003. Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.