KOMPETENCJE NAUCZYCIELA JĘZYKA OBCEGO W PRZEDSZKOLU IMMERSYJNYM. PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW KIERUNKÓW NEOFILOLOGICZNYCH DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA W PRZEDSZKOLU DWUJĘZYCZNYM
PDF

Słowa kluczowe

poczatkujący nauczyciele języka angielskiego
kompetencje
model KARDS B. Kumaravadivelu

Jak cytować

Bielicka, M. (2019). KOMPETENCJE NAUCZYCIELA JĘZYKA OBCEGO W PRZEDSZKOLU IMMERSYJNYM. PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW KIERUNKÓW NEOFILOLOGICZNYCH DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA W PRZEDSZKOLU DWUJĘZYCZNYM. Neofilolog, (40/2), 279–301. https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.8

Abstrakt

This paper attempts to describe the competences of the preschool teacher. Focus is placed on communicative competences both in the pedagogical dimension, as well as in the in L2. The next point of the paper is to address the following question: how are foreign language teacher trainees prepared for work as L2-teachers in immersive preschools? The conclusions are made on the basis of a 150-hour observation which was conducted in an immersive Polish-German preschool in Poznań.

https://doi.org/10.14746/n.2013.40.2.8
PDF

Bibliografia

Andrzejewska, E. 2009. „Anforderungen an Lehrer“ w Hallo Deutschlehrer. Z.29. 10-13.

Bleyhl, W. 2000. Fremdsprachen in der Grundschule. Grundlagen und Praxisbeispiele. Hannover: Schroedel Verlag.

Bokus, B; Shugar, G.W. (red.) 2007. Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP.

Burmeister, P. 2006. „Immersion und Sprachunterricht im Vergleich“. [w:] Pienemann, M.; Keβler, J.U. i Roos, E. (red.). Englischerwerb in der Grundschule. Ein Studien- und Arbeitsbuch. Paderborn: Ferdinand Schöningh. 97-216.

Doyé, P. 2009. Didaktik der bilingualen Vorschulerziehung. Dargestellt am Beispiel der vorschulischen Einrichtungen in Berlin und Wolfsburg. Tübingen: Gunter Narr Verlag.

Dylak,S. 1995. Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Genesee, F.1996. „Immersion in Kanada – drei pädagogische Lektionen“ . [w:] Kubanek-German, A. (red.) . Immersion Fremdsprachenlernen Primarbereich. München: Goethe-Institut. 37-52.

Kersten, K. 2005. „Bilinguale Kindergärten und Grundschulen: Wissenschaft und Praxis im Kieler Immersionsprojekt“. [w:] Baron, P. ( red.). Bilingualität im Kindergarten und in der Primarstufe. Bessere Zukunftschancen für unsere Kinder. Opole: Niemieckie Towarzystwo Oświatowe. 22-33.

Nürnberger Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung. 2010. München: Goethe-Institut.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych, Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Sambanis, M. 2007. Sprache aus Handeln. Englisch und Französisch in der Grundschule. Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Strykowski, W.; Strykowska, J.; Pielachowski, J. 2003. Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: Wydawnictwo eMPi2 .

Tomasello, M. 2007. „Społeczno-pragmatyczna teoria uczenia się słów”. [w:] Bokus, B; Shugar, G.W. (red.). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP. 211-224.

Wode, H. 2006. „Mehrsprachigkeit durch immersive KiTas. Eine überzeugende Methode zum nachhaltigen Fremdsprachenerwerb“. [w:] Zukunfts-Handbuch Kindertageseinrichtungen: Qualitätsmanagement für Träger, Leitung, Team. Regensburg/Berlin: Walhalla Fachverlag.

Wode, H. 2009. Frühes Fremdsprachenlernen in bilingualen Kindergärten und Grundschulen. Braunschweig: Bildungshaus Schulbuchverlage.

Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.