Abstrakt
The present paper deals with the problem of teaching dyslexic learners in EFL classroom. A brief discussion about the nature of the learning prob-lems of dyslexic learners is followed by a report of a survey carried out among 26 EFL teachers of different teaching experience. The question-naire addressed such issues as contacts of the EFL teachers with learners diagnosed as dyslexic, their awareness of the problems such learners en-counter while learning another language, ways of treating dyslexic learners to enhance learning and an availability of the professional advice in that matter etc. The data show that not all of the surveyed EFL teachers feel prepared to the problems emerging from teaching dyslexic learners; some of the ways they choose to overcome the problem are controversial. Many do not know related literature. However, majority of them can rely on the assistance of a school pedagogue or psychologist. Yet, the fact that less than half of the respondents had training in teaching learners with dyslexia during their professional education, whereas at the same time they all report having dyslexic learners in their class, points to the need of introducing the topic to the professional training of foreign language teachers as an obligatory component.
Bibliografia
Bogdanowicz, M. 1984. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowania. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Bogdanowicz, M. 1994. O dysleksji czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Lub-lin: Linea.
Dennison, P. E. i Dennison, G. E. 1985. Personalized whole brain integration. Ventu-ra: Edu-Kinesthetics Inc.
Dennison, P. E. i Dennison, G. E. 1995. Edu-kintsthetics in-depth. The seven dimensions of intelligence. Ventura: Edu- Kinesthetics Inc.
Elliot, J. i Place, M. 2000. Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: WSiP. [1998. Children in difficulty. Tł. M. Babiuch].
Geschwind, N. 1974. Selected papers on language and the brain. Boston: D. Reidel Publishing Co.
Goulandris, N. 2003. Dyslexia in different languages: Cross-linguistic comparison. Lon-don: Whurr Publishers Ltd.
Lundberg, I., Tonnessen, F. T. i Austad, I. 1999. Dyslexia: advances in theory and practice. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Lyon, G. R. 1995. „Towards definition of dyslexia”. Annals of Dyslexia 45. 3-27.
Moody, S. 2007. Dyslexia: Surviving and succeeding at college. New York: Routledge.
Otto, P. 1997. How to detect and manage dyslexia. Oxford: Heinemann Educational Publishers.
Thomson, P. 1997. „Dyslexia – whose problem?”, w: Thomson, P. i Gilchrist, P.(red.) Dyslexia. A multidisciplinary approach. London: Chapman and Hall. 1-24.
Zawadzka, E. 2010. Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Impuls.
Brain Gym International http://www.braingym.org (DW 16.03.11)
Dyslexia Teacher http://www.dyslexia-teacher.com (DW 16.03.11)
Dyslexia Homepage: Types of Dyslexia:
http://www.macalester.edu./psychology/whathap/ubnrp/dyslexia/types.html
(DW 16.03.11)
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Teresa Siek-Piskozub
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).