Abstrakt
The paper is devoted to the learner‟s capacity for autonomous foreign language learning, as well as to the role of the teacher in shaping cogni-tive, metacognitive and socioaffective strategies, which can contribute to effective language education in particular ways. Nowadays teachers can-not neglect skills falling into the „learn to learn” category, which are in-cluded in the university teacher training and handbooks only to a very li-mited degree. The need to focus on such skills is illustrated by the results of surveys conducted among foreign language students, demonstrating their very limited awareness of language learning strategies.
Bibliografia
Cichoń, M. 2002. „Uczyć się uczyć: autonomizacja studentów I roku filologii romańskiej”, w: Wilczyńska, W. red). Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje. Poznań: Wydawnictwo UAM. 23-34.
Cyr, P. 1998. Les stratégies d’apprentissage. Paris: CLE International.
Mezzadri, M. 2003. I ferri del mestiere. (Auto) formazione per l’insegnante di lingue. Pe-rugia: Guerra Edizioni. Welland Ontario: ed. Soleil.
Naiman, N., M. Fröhlich, H. H. Stern, A. Todesco 1978: The Good Language Learner. Toronto: Ontario Institute for Studies in Education.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa – Poznań: PWN.
Licencja
Prawa autorskie (c) 1970 Maria Cichoń
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).