Współczesne determinanty badań glottodydaktycz-nych. O perspektywach rozwoju glottogeragogiki
PDF

Słowa kluczowe

badania glottodydaktyczne
glottogeragogika

Jak cytować

Jaroszewska, A. . (2019). Współczesne determinanty badań glottodydaktycz-nych. O perspektywach rozwoju glottogeragogiki. Neofilolog, (37), 87–100. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.7

Abstrakt

Modern social and cultural transformations from the second half of the 20th century and the beginning of the 21st century gave a strong impulse to fundamental reforms of European education systems. The same transfor-mations could not be unnoticed by the representatives of fields of knowl-edge for whom the present reality has become both a challenge and an op-portunity for development. These fields include language education and geragogics, being basically different but in some circumstances similar dis-ciplines. This view is more frequently confirmed by the involvement of these fields of study in the common area of research, namely foreign lan-guage learning and teaching of senior citizens. This area seems to be impor-tant in social terms and to have a great research potential. A proposal of cooperation between language education and geragogics under a new spe-cialised sub-discipline, i.e. senior language education is worth noting. This article is an attempt to determine arguments supporting the proposed the-sis. The course of discussion has been focused on the Polish background.

https://doi.org/10.14746/n.2011.37.7
PDF

Bibliografia

Baltes, P. B., Mittelstraß, J., Staudinger, U. M. 1994. Alter und Altern: Ein interdis-ziplinarer Studientext zur Gerontologie. Berlin: de Gruyter.

Bauman, Z. 2000. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm H.-J. 2003a. „Fremdsprachendidaktik und Sprachlehrforschung” (w:) Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (red.). 2003. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Auflage. Tübingen-Basel: A. France Verlag: 1-9.

Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm H.-J. 2003. „Wissenschaftskonzepte zum Lehren und Lernen fremder Sprachen im internationalen Vergleich” (w:) Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (red.). 2003. Handbuch Fremdspra-chenunterricht. 4. Auflage. Tübingen-Basel: A. France Verlag: 9-19.

Berndt, A. 1997. Fremdsprachenlernen im höheren Erwachsenenalter. Ansätze zu einer Sprachgeragogik (w:) Info DaF Nr. 1 24. Jahrgang, Februar 1997, Herausgegeben vom Deutschen Akademischen Austauschdienst in Zusammenar-beit mit dem Fachverband Deutsch als Fremdsprache: 69-77.

Berndt, A. 2003. Sprachenlernen im Alter. Eine empirische Studie zur Fremdsprachengera-gogik. München: Iudicium Verlag GmbH.

Berndt, A. 2010. „Fremdsprachengeragogik” (w:) Barkowski, H., Krumm, H.-J. (red.). 2010. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen-Basel: A. Francke Verlag: 93.

Bögge, B. 2009. Geragogik: Wie weit kann Bildung im Alter gehen? Pädagogik mit Men-schen im Vierten Lebensalter. Hamburg: Diplomica Velrag GmbH.

Bubolz-Lutz, E., Gösken, E., Kricheldorf, C., Schramek, R. 2010. Geragogik. Bildung und Lernen im Prozess des Alterns. Das Lehrbuch. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.

Chabior, A. 2009. Społeczny wymiar kształcenia gerontologicznego – aspekt teoretyczno-praktyczny (w:) Stąpińska-Pająk, A. (red.). 2009. „Chowanna” Tom 2 (33) pt.: „Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność”, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 235-246.

Dakowska, M. 2010. W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej. O dojrzewaniu glottodydaktyki jako dziedziny akademickiej (w:) „Neofilolog” – Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Nr 34 „Glottodydaktyka jako nauka” pod red. Haliny Widły, Katowice: 9-19.

Eurostat – European Commission. 2010. Europe in figures – Eurostat yearbook 2010. ISSN 1681-4789. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Grotjahn, R., Schlak, T., Berndt, A. 2010. „Der Faktor Alter beim Spracher-werb: Einführung in den Themenschwerpunkt” (w:) Zeitschrift für Interkul-turellen Fremdsprachenunterricht. Didaktik und Methodik im Bereich Deutsch als Fremdsprache. ISSN 1205-6545, Jahrgang 15, Nummer 1 (April 2010): 1-6, (Źródło elektroniczne: http://zif.spz.tu-darmstadt.de/jg-15-1/beitrag/Einleitung.pdf, DW: 15.02.2011).

Grucza, F., Schwenk, H.-J. 2010. „Glottodidaktik” (w) Barkowski, H., Krumm, H.-J. (red.). 2010. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen-Basel: A. Francke Verlag: 105

Halicki, J. 2003. „Geragogika” (w:) Pilch, T. (red.). 2003. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom II G-Ł. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”: 29-30.

Haß, F. 2010. „Die Bezugsdisziplinen der Fremdsprachendidaktik” (w:) Hallet, W., Königs, F. G. (red.). 2010. Handbuch Fremdsprachendidaktik. Berlin: Kallmeyer in Verbindung mit Klett Friedrich Verlag GmbH: 22-27.

Ivić, M. 1975. Kierunki w lingwistyce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Ossolineum.

Jaroszewska, A. 2009. „Uczenie się języków obcych jako jedna z form samorealizacji ludzi starszych” (w:) Lingwistyka Stosowana. Przegląd. Tom 1/2009, Warszawa: Wydział Lingwistyki Stosowanej – Uniwersytet Warszawski: 115-125.

Klingenberger, H. 1996. Handbuch Altenpädagogik: Aufgaben und Handlungsfelder der ganzheitlichen Geragogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Korporowicz, L. 1997. „Wielokulturowość a międzykulturowość: od reakcji do interakcji” (w:) Kempny, M., Kapciak, A., Łodziński, S. (red.). 1997. U progu wielokulturowości. Warszawa: Oficyna Naukowa: 64-72.

Kowalewski, T., Szukalski, P. (red.). 2008. Starzenie się ludności Polski. Między demo-grafią a gerontologią społeczną. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Leszczyńska-Rejchert, A. 2009. Geragogika jako subdyscyplina pedagogiczna – założe-nia i formy realizacji (w:) Stąpińska-Pająk, A. (red.). 2009. „Chowanna” Tom 2 (33) pt.: „Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność.” Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 225-233.

Morgan, L., Kunkel, S. 2001. Aging: The social context. Londyn: SAGE Publica-tions Ltd.

Nelson, T. D. (red.). 2004. Ageism: stereotyping and prejudice against older persons. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. 2006. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (w:) Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr L 394 z dnia 30.12.2006: 10-18.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wydawnictwo WAGROS.

Pyra, J. 2007. Fremdsprachenunterricht für Senioren. Probleme und Möglichkeiten. Nie-opublikowana praca magisterska wykonana pod kierunkiem Prof. dr hab. Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik. Warszawa: Uniwersytet Warszawski – Wydział Neofilologii – Instytut Germanistyki.

Reimann, H., Reimann, H. 1994. Das Alter: Einführung in die Gerontologie. Stuttgart: Enke Verlag.

Riemer, C. 2010. „Empirische Unterrichtsforschung und Action Research” (w:) Hallet, W., Königs, F. G. (red.). 2010. Handbuch Fremdsprachendidaktik. Berlin: Kallmeyer in Verbindung mit Klett Friedrich Verlag GmbH: 359-363.

Ronowicz, A. E. 1982. Kierunki w metodyce nauczania języków obcych. Przegląd historyczny. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Szarota, Z. 2004. Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Szatur-Jaworska, B. (red.). 2008. Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań. Biuletyn RPO – Materiały, Zeszyt 65, War-szawa: Buro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Thieme, F. 2008. Alter(n) in der alternden Gesellschaft. Eine soziologische Einführung in die Wissenschaft vom Altern(n). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaf-ten /GWV Fachverlage GmbH.

United Nations – DESA. 2009. World Population Ageing 2009. ESA/P/WP/212. New York: The Department of Economic and Social Affairs of the Unit-ed Nations.

Veelken, L. 2000. „Geragogik: Das Sozialgerontologische Konzept” (w:) Becker, S., Veelken, L., Wallraven, K. P. (red.). 2000. Handbuch Altenbildung: Theorien und Konzepte für Gegenwart und Zukunft. Opladen: Leske + Budrich: 87-94.

Victor, C. R. 2005. The social context of ageing. A Text book of Gerontology. Nowy York: Routledge.

Weinke, I. 2009. Altern in Gesellschaft: sportsoziologische und -psychologische Aspekte im höheren Lebensalter. Hamburg: Diplomica Verlag GmbH.

Wilczyńska, W. 2010. „Obszary badawcze glottodydaktyki” (w:) Neofilolog – Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Nr 34: Glottodydaktyka jako nauka pod red. Haliny Widły, Katowice: 21-35.

Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo AVALON.

Wingchen, J. 2004. Geragogik: von der Interventionsgerontologie zur Seniorenbildung. Hannover: Schlütersche Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG.

Woytowicz-Neymann, M. 1970. Dorośli a nauczanie języków obcych (Zagadnienia wybrane). Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo.

Zych, A. A. 1999. Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej. Katowice: „Śląsk” – Biblioteka Pracownika Socjalnego.

Zych, A. A. 2001. Słownik gerontologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zych, A. A. 2010. Leksykon gerontologii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.