TECHNIKI EWALUACJI KOMPETENCJI MIĘDZYKULTUROWEJ: ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE A PRAKTYKA PROJEKTU EDUKACYJNEGO CONNECT
Main Article Content
Abstrakt
Abstract: In academic education there is an increased emphasis on curricula with activities that stimulate the acquisition of knowledge, development of skills and shaping of attitudes that are needed during intercultural meetings. Although the discussion on the substantive and methodological aspects of intercultural education, which has been going on for several decades, has raised many theoretical considerations and led to practical solutions, the issue of the evaluation of intercultural competences still remains quite problematic. What is intercultural competence? How can it be measured ? What tools should be used for this? How can their relevance and reliability be measured? These issues are discussed in the context of the European educational Erasmus+ project Connect (2015-2018).
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy:
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Neofilolog są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Neofilolog udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwaląją na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy:
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2017 r. pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich opublikowanych tekstów prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Błażek A. (2008), Evaluation interkultureller Kompetenz bei angehenden Deutschlehrerinnen und -lehrern in Polen. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Brandenburg U. i in. (2014), The Erasmus Impact Study. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- Brandenburg U. i in. (2016), The Erasmus Impact Study. Regional Analysis. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- Byram M. (1997): Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
- Chudak S., Mackiewicz M. (2018), „Die Deutschen sind irgendwie anders...” Folgen des Kulturschocks für die kulturelle Identität von polnischen ERASMUS-Studierenden: Ergebnisse einer qualitativen Studie, (w:) „GfL-Journal” nr 1/2018, s. 35-67. Online: http://www.gfl-journal.de [DW 10.11.2019].
- Chudak S. (2013), Kompetencja medialna uczniów i nauczycieli języków obcych jako czynnik wpływający na poziom ich kompetencji interkulturowej, „Neofilolog”, nr 40/2, s. 219-236.
- Dąbrowska-Resiak J. (2018), Erasmus... i co dalej? Badanie losów edukacyjnych i zawodowych polskich studentów uczestniczących w projektach mobilności w programie Erasmus. Warszawa: FRSE.
- Ehrhardt C. (2018), Erasmus+: Potential für Lehre und Forschung. Zur Einleitung in den Themenschwerpunkt, „GfL-Journal”, nr 1/2018, s. 1-14. Online: http://www.gfl-journal.de [DW 10.11.2019].
- Gaworska J. (2017): Pokolenie Erasmusa. Łódź: Wydawnictwo Mrówka.
- Gesteland R. (2000): Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Hiller G.G. (2016), Eine Frage der Perspektive. Critical Incidents aus Studentenwerken und Hochschulverwaltung 30 Fallbeispiele aus der Praxis mit 93 interkulturellen Einschätzungen von Studierenden und Mitarbeitenden. Berlin: Deutsches Studentenwerk.
- Holfter G., Rieder M. (2018), “Things I would have liked to know before” – How to Enhance the Erasmus Experience. „GfL-Journal”, nr 1/2018, http://www.gfl-journal.de, 68-81. [DW 10.11.2019].
- INCA (2004), INCA Assessorenhandbuch – Intercultural Competence Assessment. Online: https://ec.europa.eu/migrant-integration/librarydoc/the-inca-project-intercultural-competence-assessment [DW 30.01.2020].
- Karpińska-Musiał B. (2015), Międzykulturowość w glottodydaktyce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Kováčová M., Kopčová V. (2018), „Am Anfang warʼs ein Schock, aber es hat sich gelohnt“ – Sprachlernen Philologie- und Nicht-Philologie-Studierender in Erasmus-Aufenthalten. „GfL-Journal”, nr 1/2018, s. 15-34. Online: http://www.gfl-journal.de [DW: 10.11.2019].
- Myczko K. (2005): Aktywizacja ucznia w dydaktyce języka obcego: podstawy teoretyczne, (w:) Karpińska-Szaj K. (red.), Nauka języków obcych w dobie integracji europejskiej. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem, s. 229-239.
- Myczko K. (2010), Einleitung, (w:) Myczko K. (red.), Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik. Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag, s. 9-11.
- Nazarkiewicz K. (2016), Kulturreflexivität statt Interkulturalität? (w:) „Interculture journal. Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien”, nr 26 (Sonderausgabe: (Inter-) Kulturalität neu denken!), s. 23-32. Online: http://www.interculture-journal.com/index.php/icj/issue/view/37 [DW 10.11.2017].
- Schumann A. (red.) (2012), Interkulturelle Kommunikation in der Hochschule. Zur Integration internationaler Studierender und Förderung Interkultureller Kompetenz. Bielefeld: Transkript.
- Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J. (2019), Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.