Analiza projektów studenckich dotyczących pracy dydaktycznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie włączającej i zdigitalizowanym środowisku – odpowiedź na czasy pandemii COVID-19
PDF

Słowa kluczowe

specjalne potrzeby edukacyjne
edukacja włączająca
nauczanie zdigitalizowane
projekty studenckie
pandemia COVID-19

Jak cytować

Król-Gierat, W., & Rak, K. . (2022). Analiza projektów studenckich dotyczących pracy dydaktycznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie włączającej i zdigitalizowanym środowisku – odpowiedź na czasy pandemii COVID-19. Neofilolog, (58/2), 227–239. https://doi.org/10.14746/n.2022.58.2.6

Abstrakt

The 2020/21 academic year proved to be unprecedented in many ways for students and lecturers alike. The need to move from traditional education to a virtual classroom during the Covid-19 pandemic became a stimulus to seek new ways to work and expand knowledge. The aim of this paper is to present the outcome of project work completed by university students of a teaching specialization, which included ways of teaching and ICT tools suitable for working with learners with Special Educational Needs (SEN) in a traditional classroom and in a digital environment. With the increase in remote learning, the challenge of meeting the needs of learners with SEN is considerable. Therefore, inclusive classrooms should be designed with remote learning in mind, so that the teachers are ready to substitute or enrich traditional resources with educational technologies. With the right solutions, teachers can innovate and redefine their classrooms, remodelling them into a mix of face-to face and online delivery. However, different categories of SEN require different solutions. The analysis of the projects confirms that when students are involved in problem-solving and focusing on solutions, they learn more about how to contribute to effective learning in a meaningful way.

https://doi.org/10.14746/n.2022.58.2.6
PDF

Bibliografia

Barkley R. A. (2013), What to Expect: The Nature of The Disorder. In Taking Charge of ADHD. The Complete, Authoritative Guide for Parents. Nowy Jork: Guilford Publications, Incorporated.

Bönsch M. (2009), Erfolgreiches Lernen durch Differenzierung im Unterricht. Braunschweig.

Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2020a), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2020/2021. Online: https://www.cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20200820%20EM%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf [DW 8.02.2022].

Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE (2020b), Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021. Online: https://cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20200820%20E8%20Komunikat%20o%20dostosowani ach.pdf [DW 18.02.2022].

Connor J. (2017), Meeting special educational needs and disabilities: your responsibility. In addressing special educational needs and disability in the curriculum: modern foreign languages. Londyn: Routledge.

Delaney M. (2016), Special Educational Needs. Cambridge: Cambridge University Press.

Jaworska M. (2013), Indywidualizacja procesu nauczania języków obcych a instytucjonalny kontekst edukacyjny. „Lingwistyka Stosowana”, nr 8, s. 43–52.

Jaworska M. (2016), Nauczyciel języka obcego wobec problemu indywidualizacji procesu nauczania. „Orbis Linguarum”, nr 44, s. 289–299.

Król-Gierat, W. (2020), Teaching English to Children with Special Educational Needs. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kubala-Kulpińska, A. (2018), Uwaga, uczeń z dyskalkulią – wsparcie potrzebne od zaraz. „Głos Pedagogiczny”, nr 92. Online: https://www.glospedagogiczny.pl/artykul/uwaga-uczen-z-dyskalkulia-wsparcie-potrzebne-od-zaraz [DW 29.06.2022].

Leons E., Herbert C., Gobbo K. (2009), Students with Learning Disabilities and AD/HD in the Foreign Language Classroom: Supporting Students and Instructors. „Foreign Language Annals”, nr 42, s. 42–54.

Łodej M. (2016), Dyslexia in first and foreign language learning: A cross-linguistic approach. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Meyer H. (2004), Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Online: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190001450/O/D20191450.pdf [DW 21.02.2021].

Rak K. (2021), Differentiated instruction in an inclusive classroom as perceived by the EFL teachers. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.

Skibska J. (2014), Dziecko w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania – doniesienia z badań, (w:) Karpińska A., Zińczuk M. (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK, s. 118–132.

Szczepankowski B. (2009), Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kardynała S. Wyszyńskiego.

Tönshoff W. (2004), Binnendifferenzierung im lernerorientierten Fremdsprachenunterricht. „Deutsch als Fremdsprache” nr 4, s. 227–231.

Wdówik P. (2010), Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i pisania, (w:) Witczak-Nawotna J. (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 61–60. Online: http://henrykl.home.amu.edu.pl/Publikacja/wspomaganie_uczniow.pdf [DW 28.06.2022].

Zawadzka-Bartnik E. (2010). Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.