Abstrakt
Both of Édith Piaf's life and career were connected with Paris. Piaf's artistic output includes over 300 songs. What place does Paris have in those songs? What cognitive, linguistic and didactic value do Piaf's songs in which the capital of France appears bring? This article is an attempt to answer those questions. Based on the analysis of Édith Piaf's lyrics, a comparison and description of city place names (urbanonyms) associated with Paris has been made. The article contains suggestions for didactic solutions aimed at developing language and cultural competences in French classes.
Bibliografia
Bensoussan A. (2013), Édith Piaf – biographie. Paris: Éditions Gallimard.
Boiron M. (2001), Chanson en classe, mode d’emploi. „Le français dans le monde”, nr 318, s. 55-57.
Deczewska, J. (2020), Tekst, muzyka, kultura. Piosenki na lekcjach języka obcego. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 39-45.
Gajos M. (2003), Plaisirs d’amour. Méthode de français par la chanson. Łask: Oficyna Wydawnicza LEKSEM.
Gajos M. (2022), P jak Piaf, P jak Paryż. O kształceniu kompetencji językowej i kulturowej na lekcjach języka francuskiego. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 79-88.
Kondrat D. (2022), Kreatywne wykorzystanie piosenki z młodzieżą w klasie języka angielskiego. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 63-69.
Piaf E. (2004), Na balu szczęścia. Autobiografia. Warszawa: Wydawnictwo Jeden Świat [tłum. Magdalena Pluta].
Saka P. (red.) (1994), L’Hymne à l’amour. Paris: Librairie Générale Française.
Vernillat F., Charpentreau J. (1968), Dictionnaire de la chanson française. Paris : Librairie Larousse.
Asso R., Elle fréquentait la rue Pigalle © Beuscher, 1939.
Asso R., Paris-Méditerranée © S.E.M.I., 1938.
Bernheim A., Paris © Breton, 1949.
Bouquet J., Je suis à toi © Warner-Chappell, 1960.
Contet H., Les neiges de Finlande © Céline, 1958.
Contet H., Mariage © Beuscher, 1945.
Contet H., Monsieur Saint-Pierre © Beuscher, 1943.
Datin J., Dans ma rue © Control, 1946.
Decaye A., Les mômes de la cloche © Fortin, 1936.
Delanoë P., Le diable de la Bastille © Warner-Chappell, 1962.
Delanoë P., Les grognards © S.E.M.I., 1957.
Dréjac J., Sous le ciel de Paris © Choudens, 1954.
Emer M., J’m’en fous pas mal © Beuscher, 1946.
Emer M., Monsieur Ernest a réussi © Breton, 1945.
Emer M., Télégramme © Beuscher, 1951.
Ferré L., Les amants de Paris © S.E.M.I., Chant du Monde, 1948.
Groffe P., La java de Cézigue © S.E.M.I., 1936.
Larue J., Au bal de la chance © Salabert, 1952.
Larue J., Marie la Française © Beuscher, 1956.
Marnay E., Notre-Dame-de-Paris © Beuscher, 1952.
Moustaki G., Les orgues de Barbarie © Beuscher, 1959.
Piaf E., Dans tes yeux © Beuscher, 1951.
Piaf E., Où sont-ils tous mes copains © Beuscher, 1941.
Plante J., Emporte-moi © M.C.A., 1962.
Plante J., Les amants de Venise © Les Auteurs, 1953.
Plante J., Une valse © M.C.A., 1962.
Poterat J., Qu’il était triste cet Anglais © M.C.A., 1961.
Rivgauche M., Boulevard du Crime © Salabert, 1960.
Rivgauche M., Le métro de Paris © E.M.I. Publishing France, 1960.
Tabet A., La valse de Paris © Salabert, 1943.
Vannier A., Le chevalier de Paris © Enoch, 1950.
Vendôme M., L’homme de Berlin © Inédit, 1963.
Dahan O. (reż.), Goldman A. (prod.), La Môme [pol. Niczego nie załuję], Best Film, 2007.
Duvivier J. (reż.), de Masure L. (prod.), Sous le ciel de Paris, Regina Filmsonor, 1951.
Mathot L. (reż.), Dolbert Cl. (prod.), L’homme aux mains d’argile, Codo-Cinéma, 1949.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Mieczysław Gajos
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).