Paryż w piosenkach Édith Piaf na zajęciach z języka francuskiego
PDF

Słowa kluczowe

Paryż
Édith Piaf
piosenka
nazwy własne
języka francuski
kompetencja językowa
kompetencja kulturowa

Jak cytować

Gajos, M. (2023). Paryż w piosenkach Édith Piaf na zajęciach z języka francuskiego. Neofilolog, (60/1), 258–273. https://doi.org/10.14746/n.2023.60.1.19

Abstrakt

Both of Édith Piaf's life and career were connected with Paris. Piaf's artistic output includes over 300 songs. What place does Paris have in those songs? What cognitive, linguistic and didactic value do Piaf's songs in which the capital of France appears bring? This article is an attempt to answer those questions. Based on the analysis of Édith Piaf's lyrics, a comparison and description of city place names (urbanonyms) associated with Paris has been made. The article contains suggestions for didactic solutions aimed at developing language and cultural competences in French classes. 

https://doi.org/10.14746/n.2023.60.1.19
PDF

Bibliografia

Bensoussan A. (2013), Édith Piaf – biographie. Paris: Éditions Gallimard.

Boiron M. (2001), Chanson en classe, mode d’emploi. „Le français dans le monde”, nr 318, s. 55-57.

Deczewska, J. (2020), Tekst, muzyka, kultura. Piosenki na lekcjach języka obcego. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 39-45.

Gajos M. (2003), Plaisirs d’amour. Méthode de français par la chanson. Łask: Oficyna Wydawnicza LEKSEM.

Gajos M. (2022), P jak Piaf, P jak Paryż. O kształceniu kompetencji językowej i kulturowej na lekcjach języka francuskiego. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 79-88.

Kondrat D. (2022), Kreatywne wykorzystanie piosenki z młodzieżą w klasie języka angielskiego. „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 63-69.

Piaf E. (2004), Na balu szczęścia. Autobiografia. Warszawa: Wydawnictwo Jeden Świat [tłum. Magdalena Pluta].

Saka P. (red.) (1994), L’Hymne à l’amour. Paris: Librairie Générale Française.

Vernillat F., Charpentreau J. (1968), Dictionnaire de la chanson française. Paris : Librairie Larousse.

Asso R., Elle fréquentait la rue Pigalle © Beuscher, 1939.

Asso R., Paris-Méditerranée © S.E.M.I., 1938.

Bernheim A., Paris © Breton, 1949.

Bouquet J., Je suis à toi © Warner-Chappell, 1960.

Contet H., Les neiges de Finlande © Céline, 1958.

Contet H., Mariage © Beuscher, 1945.

Contet H., Monsieur Saint-Pierre © Beuscher, 1943.

Datin J., Dans ma rue © Control, 1946.

Decaye A., Les mômes de la cloche © Fortin, 1936.

Delanoë P., Le diable de la Bastille © Warner-Chappell, 1962.

Delanoë P., Les grognards © S.E.M.I., 1957.

Dréjac J., Sous le ciel de Paris © Choudens, 1954.

Emer M., J’m’en fous pas mal © Beuscher, 1946.

Emer M., Monsieur Ernest a réussi © Breton, 1945.

Emer M., Télégramme © Beuscher, 1951.

Ferré L., Les amants de Paris © S.E.M.I., Chant du Monde, 1948.

Groffe P., La java de Cézigue © S.E.M.I., 1936.

Larue J., Au bal de la chance © Salabert, 1952.

Larue J., Marie la Française © Beuscher, 1956.

Marnay E., Notre-Dame-de-Paris © Beuscher, 1952.

Moustaki G., Les orgues de Barbarie © Beuscher, 1959.

Piaf E., Dans tes yeux © Beuscher, 1951.

Piaf E., Où sont-ils tous mes copains © Beuscher, 1941.

Plante J., Emporte-moi © M.C.A., 1962.

Plante J., Les amants de Venise © Les Auteurs, 1953.

Plante J., Une valse © M.C.A., 1962.

Poterat J., Qu’il était triste cet Anglais © M.C.A., 1961.

Rivgauche M., Boulevard du Crime © Salabert, 1960.

Rivgauche M., Le métro de Paris © E.M.I. Publishing France, 1960.

Tabet A., La valse de Paris © Salabert, 1943.

Vannier A., Le chevalier de Paris © Enoch, 1950.

Vendôme M., L’homme de Berlin © Inédit, 1963.

Dahan O. (reż.), Goldman A. (prod.), La Môme [pol. Niczego nie załuję], Best Film, 2007.

Duvivier J. (reż.), de Masure L. (prod.), Sous le ciel de Paris, Regina Filmsonor, 1951.

Mathot L. (reż.), Dolbert Cl. (prod.), L’homme aux mains d’argile, Codo-Cinéma, 1949.