Abstrakt
In February 2022, the invasion of Ukrainian territories by Russian forces took place, leading to a mass exodus of the Ukrainian population from the war-affected areas. Many individuals who left Ukraine due to the war sought refuge in Poland, and their children began attending Polish schools. Some of these children appeared in Polish classes only temporarily, but as reported by the Ministry of Education and Science in September 2023, 180,000 students from Ukraine began their education in Polish schools. The influx of Ukrainian children into Polish schools posed various challenges, especially for foreign language teachers, as their classes became linguistically and culturally heterogeneous. The aim of the conducted study was to answer the following questions: (1) What kind of challenges do German language teachers face in classes where students from Ukraine are learning? (2) Which teaching techniques do German language teachers consider most effective in linguistically and culturally heterogeneous classes? The article presents the results of the study conducted through interviews using an unstructured dialogical method with four German language teachers teaching elementary school students with migration experience. The research framework was based on the concept of Universal Design for Learning, taking into account the principles of inclusive teaching.
Bibliografia
Brophy J. (2007), Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Deci E., Ryan, R. (1985), Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
Gass S. (2003), Input and interaction, (w): Doughty, C. J., Long, M. H. (red.) The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell, s. 225–255. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470756492.ch9
Gulińska A. (2021), Wsparcie ucznia z doświadczeniem migracyjnym w polskiej szkole. Rozprawy Społeczne/ Social Dissertations 2021;15(2):40–54. Online: https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Autor-Aleksandra-Guli%C5%84ska/176480 [DW 21.11.2023]. DOI: https://doi.org/10.29316/rs/136360
Hattie J. (2015), Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Krause K., Kuhl. J. (2018), Was ist guter inklusiver Fachunterricht? Qualitätsverständnis, Prinzipien und Rahmenkonzeption, (w): Roters B., Gerlach D, Eßer S. (red.) Inklusiver Englischunterricht. Impulse zur Unterrichtsentwicklung aus fachdidaktischer und sonderpädagogischer Perspektive. Münster, New York: Waxmann, s. 175–195.
Łobocki M. (2006), Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.
Pamuła-Behrens M., Szymańska M. (2018), Metoda JES-PL. Nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 5–10. DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2018.22.11
Pertek A., Scheler S. (2016), Inklusions-Material. Deutsch Klasse 5–10. Berlin: Cornelsen.
Reich K. (2014), Inklusive Didaktik. Bausteine für eine inklusive Schule. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Rokita-Jaśkow J. (2022), Uczeń z doświadczeniem migracji na lekcji języka angielskiego: wyzwania i rozwiązania. „Neofilolog”, nr 58/2, s. 193–208. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2022.58.2.4
Rokita-Jaśkow J. i in. (2022), Bridging the ‘dual lives’: school socialization of young bi/multilinguals in the eyes of EFL teachers. „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism”, s. 1–16. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2022.2114788
Riemer C. (2016), Befragung, (w:) Caspari D., Klippel F., Legutke M.K., Schramm K. (red.) Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr Francke Attempto, s. 155–173.
Ryan R. M., Deci E. L. (2000), Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. „American Psychologist”, Vol. 55, No. 1, s. 68–78. DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68
Szumski G. (2011), Teoretyczne implikacje koncepcji edukacji włączającej, (w:) Z. Gajdzica (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, s. 13–23.
https://www.gov.pl/web/udsc/obywatele-ukrainy-w-polsce--aktualne-dane-migracyjne2 [DW 21.11.2023]
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży z Ukrainy. Online: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/nowelizacja-rozporzadzenia-w-sprawie-organizacji-ksztalcenia-wychowania-i-opieki-dzieci-i-mlodziezy-z-ukrainy [DW 21.11.2023]
https://www.prawo.pl/oswiata/ukrainskie-dzieci-w-polskich-szkolach,520015.html [DW 21.11.2023]
Razem w klasie. Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach. Raport z badania. Online: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/razem-w-klasie-dzieci-z-ukrainy-w-polskich-szkolach/ [DW 23.11.2023]
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy https://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/rok/2022/pozycja/1711 [DW 21.11.2023]
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001367 [DW 23.11.2023].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Monika Janicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).