Przygotowanie do nauki języka włoskiego jako rzadko używanego na poziomie uniwersyteckim: przedstawienie treści kulturowych i interkulturowych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej
Journal cover Neofilolog, no. 65/2, year 2025, title Outils et méthodes pour l’enseignement des langues MoDiMEs en milieu universitaire
PDF (Język Polski)

Schlagworte

język włoski
języki rzadko używane i nauczane
kompetencja kulturowa i interkulturowa
dydaktyka języka włoskiego

Zitationsvorschlag

Kowalik, K., & Woch, A. (2025). Przygotowanie do nauki języka włoskiego jako rzadko używanego na poziomie uniwersyteckim: przedstawienie treści kulturowych i interkulturowych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Neofilolog, (65/2), 300–312. https://doi.org/10.14746/n.2025.65.2.4

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the situation of teaching Italian as a less widely learned and taught language both in Poland and in the European context. It presents the difficulties arising from this situation and suggests way to teach the language in a broad cultural and intercultural context. Interactive e-materials developed for a ministerial project are referred to, resulting in the publication of a set of 400 e-learning units for teaching Italian, as a source of practical examples of the method we have adopted. This method can be used to better prepare future students for studying Italian.

 

https://doi.org/10.14746/n.2025.65.2.4
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

CBOS, nr 21/2022, Komunikat z badań „Stosunek do innych narodów”. Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2023), Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie 2023. Raport Eurydice. Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg. Online: https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2024/06/17/7tfktq/kluczowe-dane-jezyki-23-pl.pdf [DW 20.01.2025].

Kowalik K., Woch A. (2023), Rozwijanie świadomości i wrażliwości kulturowej na warsztatach translatorskich z języka włoskiego na przykładzie podręcznika akademickiego Utile e traducibile. Esercizi di lessico settoriale e quotididiano. „Neofilolog”, nr 60/1, s. 187–200.

Kucharczyk R. (2020), La place des langues minoritaires, régionales et étrangères dans l’enseignement primaire et secondaire en Pologne. „Journal of Applied Linguistics”, nr 33, s. 90–103. Online: https://ejournals.lib.auth.gr/jal/article/view/8054/7769 [DW 27.01.2025].

Kucharska A. (2011), La cultura implicita inserita nei dialoghi. „Italica Wratislaviensia. Nauczanie języka włoskiego na polskich uczelniach: doświadczenia i perspektywy rozwoju”, nr 2, s. 109–119.

Lange-Henszke M. (2011), Język i kultura Włoch – między wyobrażeniem a rzeczywistością. „Italica Wratislaviensia. Nauczanie języka włoskiego na polskich uczelniach: doświadczenia i perspektywy rozwoju”, nr 2, s. 121–133.

Mollica A. (2010), Ludolinguistica e glottodidattica. Loreto: La Spiga Edizioni.

Spychała M. (2014), Znaczenie interkulturowej kompetencji komunikacyjnej i negocjacyjnej w procesie przyswajania języka obcego, (w:) Kucharska A. (red.), Nauczanie i uczenie się języka hiszpańskiego i włoskiego (seria 12/15, nr 6). Lublin: Wydawnictwo Werset, s. 22–31.

Uchwat-Zaród D. (2016), Wykorzystanie narzędzi internetowych do rozwijania umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem. „Języki Obce w Szkole. Rozwijanie sprawności receptywnych”, nr 1, s. 45–49.

Widła H. (2016), Znajomość języków a znajomość kultur. „Języki Obce w Szkole. Rozwijanie sprawności receptywnych”, nr 1, s. 86–91.

Woch A., Kowalik K., Groblińska J. (2023), Utile e traducibile 2. Esercizi di lessico settoriale e quotidiano. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informacje_o_wynikach/2024/sprawozdanie/sprawozdanie_matura_2024_wloski_F23.pdf

https://zpe.gov.pl [DW 21.01.2025].

https://www.gov.pl/attachment/8b3ae542-2591-4a76-8b61-833de4e7b770) [DW 25. 01.2025].

https://stowarzyszenieitalianistow.pl/italianistyki-w-polsce/ [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/buona-lettura/P14oTQzfv [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/i-libri-italiani-che-vale-la-pena-conoscere/P14M0Kyr5 [DW 28. 01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/musei-per-tutti-i-gusti/PUlReIODs [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/allegro-andante-largo/P16fk0N5o [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/la-cucina-polacca-e-molto-diversa-da-quella-italiana/P4pu8OfOe [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/una-visita-guidata/P12LOOBLH [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/larte-contemporanea/PmmgMbdZd [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/il-colloquio-di-lavoro/P1E090BsM [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/il-tuo-voto-e-importante/PWislMEXD [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/le-donne-in-politica-e-nella-societa/PGEQUdPr8 [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/come-fare-la-raccolta-differenziata/PrhVNVBCm [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/mi-dai-la-ricetta/PrVa0sZuo [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/le-donne-in-politica-e-nella-societa/PGEQUdPr8 [DW 28.01.2025].

https://zpe.gov.pl/b/ognuno-diverso-ma-tutti-uguali/P6NU3MGSG [DW 28.01.2025].