Abstract
Taking part in teaching practice is supposed to help students of English
philology make the right decisions concerning their future teaching careers.
During their third year of studies they conduct 45 lessons individually.
During these teaching hours students have a unique opportunity
to put their theoretical knowledge into practice in the classroom and
decide if they really want to become teachers in the future. The study
presents data obtained from a short questionnaire and group interviews
conducted among philology students after their teaching practice.
It focuses on the students’ opinions concerning the influence of
teaching practice on the development of reflectivity and on the choice
of future career. Additionally, students were asked about the possible
reasons influencing their decisions about the future.
Literaturhinweise
Czerepaniak-Walczak, M. 1995. „Refleksja zawodowa nauczyciela-wychowawcy, jej przedmiot, źródła, rola” (w) Nauczyciele Języków Obcych w dobie przemian (red. E. Zawadzka). Kraków: Impuls: 301-302.
Dylak, S. 1996. „Kształcenie nauczycieli do refleksyjnej praktyki: zarys genezy, istoty i rozwoju koncepcji (studium literaturowe)”. Rocznik Pedagogiczny 19, 35-60.
Gabryś-Barker, D. 2012. Reflectivity in pre-service teacher education. A survey of theo-ry and practice. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kwiatkowska, H. 2008. Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjo-nalne.
Martinez, H. 2008. „The subjective theories of student teachers. Implications for teach-er education and research on learner autonomy” (w) Learner and teacher au-tonomy. Concepts, realities and responses (red. T. Lamb, H. Reinders). Amster-dam/Philadelphia: John Benjamins Pubishing Company: 103-124.
Michońska-Stadnik, A. 2009. „Od wyboru podręcznika do rozwoju autonomicznego poznania. Rola refleksji w kształceniu nauczycieli języków obcych” (w) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak, A. Pie-trzykowska). Poznań-Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu: 97-106.
Myczko, K. 2009. „Kształcenie nauczycieli języków obcych i praktyka zawodowa” (w) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak,
A. Pietrzykowska). Poznań-Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Ka-liszu. 157-166.
Parzęcki, P. 2012. „'Q' praktyce kształcenia nauczycieli. Wstęp do dyskusji” (w) Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej (red. M. Krzemiński, B. Ora-czewska). Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku: 13-19.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczycieli, DzU Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.
Sobierańska, D. 2014. „Praktyki pedagogiczne jako ważne ogniwo w kształceniu nau-czycieli – założenia i realizacja projektu” (w) Razem poprzez zmiany w kształce-niu praktycznym przyszłych nauczycieli. (red. M. Sieńczewska). Warszawa: War-szawska Firma Wydawnicza. 85-108.
Szymankiewicz, K. 2013. „Kształtowanie refleksyjnych postaw przyszłych nauczycieli języka francuskiego – rola internetowego, dydaktycznego forum dyskusyjnego”. Języki Obce w Szkole 01/2013, 46-51.
Werbińska, D. 2006. Skuteczny nauczyciel języka obcego. Warszawa: Fraszka Edukacyj-na.
Lizenz
Copyright (c) 2019 Marek Derenowski
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).