BADANIA BIOGRAFICZNE JAKO ŹRÓDŁO REFLEKSJI NAD PROCESAMI NAUCZANIA/UCZENIA SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
PDF (Język Polski)

Schlagworte

badania biograficzne
refleksja
nauczanie i uczenie się języka obcego
glottodydaktyka

Zitationsvorschlag

Jaroszewska, A. (2019). BADANIA BIOGRAFICZNE JAKO ŹRÓDŁO REFLEKSJI NAD PROCESAMI NAUCZANIA/UCZENIA SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH. Neofilolog, 1(42/1), 51–61. https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.5

Abstract

If reflection is the necessary condition for successful development of all participants of the process of foreign language teaching and learning, as well as for the evolution of the scientific discipline, as we may now call glottodidactics, it is worth looking for all possible examples of it. In the light of this, the author of this article develops the thesis that appropriately designed studies based on biographies may provide rich and useful material for reflection on foreign language learning and teaching. The author also attempts to explain why biographical research is so rarely used in Polish glottodidactic studies and if this state of affairs could be changed.
https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.5
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Chudy, W. 2006. „Refleksja” (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Tom V R–St. Pilch, T. (red.). 2006. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak: 68-72.

Dakowska, M. 2008. „Determinanty przedmiotu badań glottodydaktycznych” (w:) Kultury i języki: poznawać – uczyć się – nauczać. Księga jubileuszowa dla Pani Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik z okazji 65. urodzin. Jaroszewska, A., Torenc, M. (red.). 2008. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: 39-50.

Doroszewski, W. (red.). 1963. Słownik języka polskiego. Tom VII Pri–R. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Grucza, F. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy” (w:) Przegląd Glottodydaktyczny, 1: 29-44.

Kic-Drgas, J. 2010. „Rola refleksji w nauczaniu języków obcych” (w:) Lingwistyka Stosowana. Przegląd, 2: 113-120.

Komorowska, H. 2012. Jak wczoraj i dziś kształcenia językowego wpłyną na edukacyj-ne jutro? Wystąpienie plenarne wygłoszone w dniu 24 września 2012 r. w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie podczas konferencji „Nowe Technologie i Media Społecznościowe w Edukacji Językowej”.

Łobocki, M. 2006. Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.). 2000. Leksykon PWN: Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. 2006. Metodologia – Badania – Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wydawnictwo WAGROS.

Rzepa, T., Leoński, J. (red.). 1993. O biografii i metodzie biograficznej. Poznań: Wydawnictwo „Nakom”.

Sipińska, D. 2004. „Metoda biograficzna” (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Tom III M–O. Pilch, T. (red.). 2004. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak: 156-167.

Sobol, E. (red.). 2002. Nowy słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wilczyńska, W. 2010. „Obszary badawcze glottodydaktyki” (w:) Neofilolog, 34: 21-35.

Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon.

Woźniewicz, W. 1987. Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.