Abstract
The aim of this article is to present and discuss the results of a questionnaire carried out among secondary school students of German with a view to examining the students’ perception and assessment of the Germans. Analysis of the data provides an answer to the question whether secondary school students of German are able to think critically while assessing others or maybe, on the contrary, are only able to repeat others’ judgements without reflection. The discussion of the results of the questionnaire seems to indicate that, unfortunately, the majority of the secondary school students of German can hardly be regarded as reflective. In the second part of the article, the author puts forward some proposals which may prove important in the process of educating reflective foreign language teachers, and consequently, reflective students.Literaturhinweise
Bartmiński, J. 2009. Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bystroń, J.-S. 1995 [1935]. Megalomania narodowa. Warszawa: Książka i Wiedza.
Chlewiński, Z. 1992. „Stereotypy: struktura, funkcje, geneza. Analiza interdyscyplinarna”. (w:) Stereotypy i uprzedzenia Z. Chlewiński i I. Kurcz (red.). Warszawa: Instytut Psychologii PAN: 7-28.
Derenowski, M. 2008. „Rozwijanie refleksyjności nauczycielskiej jako efektywny sposób zwiększania motywacji i zapobiegania problemowi wypalenia zawodowego”. (w:) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Tom 1. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik (red.). Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej: 211-216.
Komorowska, H. 2008. „Samoocena w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli – nowe rozwiązania europejskie”. (w:) Kultury i języki poznawać – uczyć się – nauczać. Kulturen und Sprachen verstehen – lernen – lehren. Księga jubileuszowa z okazji 65. urodzin Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik. A. Jaroszewska i M. Torenc (red.). Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Instytut Germanistyki: 71-80.
Kopaliński, W. 2000. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Świat Książki.
Mihułka, K. 2012. Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych – mity a szkolna rzeczywistość. Na przykładzie języka niemieckiego jako obcego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Oppenheim, A.-N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Piotrowska-Skrzypek, M. 2008. „Uczę (się) refleksyjnie, więc jestem … autonomiczny? – podejście refleksyjne na lekcjach języka obcego w gimnazjum”. (w:) Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. M. Pawlak (red.). Poznań-Kalisz-Konin: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 245-255.
Podstawa Programowa z komentarzami. Tom 3. Języki obce w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. 2010. http://www.konferencje.men.gov.pl/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa/jezyki-obce DW 04.2011.
Schaff, A. 1981. Stereotypy a działanie ludzkie. Warszawa: Książka i Wiedza.
Wilczyńska, W. (red.) 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonale-nie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Witkowska, M. 2009. „Refleksyjny student – refleksyjny praktyk. Kształcenie myślenia refleksyjnego przyszłych nauczycieli języka angielskiego”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska (red.). Poznań-Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 129-139.
Wrzesiński, W. 1994. „Sąsiad czy wróg. Ze studiów nad stereotypem Niemca w Polsce w XIX i XX wieku”. (w:) Uprzedzenia między Polakami i Niemcami. Materiały polsko/niemieckiego Sympozjum Naukowego 9-11 grudnia 1992. F. Grucza i inni (red.). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: 61-74.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wysocka, M. 2013. „Możliwości wykształcenia refleksyjnych uczniów przez refleksyjnych nauczycieli”. Wykład plenarny wygłoszony 10.09.2013 r. podczas konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego we Wrocławiu.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Lizenz
Copyright (c) 2019 Krystyna Mihułka
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).