Abstract
The aim of this article is to present and discuss the results of a questionnaire carried out among secondary school students of German with a view to examining the students’ perception and assessment of the Germans. Analysis of the data provides an answer to the question whether secondary school students of German are able to think critically while assessing others or maybe, on the contrary, are only able to repeat others’ judgements without reflection. The discussion of the results of the questionnaire seems to indicate that, unfortunately, the majority of the secondary school students of German can hardly be regarded as reflective. In the second part of the article, the author puts forward some proposals which may prove important in the process of educating reflective foreign language teachers, and consequently, reflective students.References
Bartmiński, J. 2009. Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bystroń, J.-S. 1995 [1935]. Megalomania narodowa. Warszawa: Książka i Wiedza.
Chlewiński, Z. 1992. „Stereotypy: struktura, funkcje, geneza. Analiza interdyscyplinarna”. (w:) Stereotypy i uprzedzenia Z. Chlewiński i I. Kurcz (red.). Warszawa: Instytut Psychologii PAN: 7-28.
Derenowski, M. 2008. „Rozwijanie refleksyjności nauczycielskiej jako efektywny sposób zwiększania motywacji i zapobiegania problemowi wypalenia zawodowego”. (w:) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Tom 1. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik (red.). Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej: 211-216.
Komorowska, H. 2008. „Samoocena w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli – nowe rozwiązania europejskie”. (w:) Kultury i języki poznawać – uczyć się – nauczać. Kulturen und Sprachen verstehen – lernen – lehren. Księga jubileuszowa z okazji 65. urodzin Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik. A. Jaroszewska i M. Torenc (red.). Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Instytut Germanistyki: 71-80.
Kopaliński, W. 2000. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Świat Książki.
Mihułka, K. 2012. Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych – mity a szkolna rzeczywistość. Na przykładzie języka niemieckiego jako obcego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Oppenheim, A.-N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Piotrowska-Skrzypek, M. 2008. „Uczę (się) refleksyjnie, więc jestem … autonomiczny? – podejście refleksyjne na lekcjach języka obcego w gimnazjum”. (w:) Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. M. Pawlak (red.). Poznań-Kalisz-Konin: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 245-255.
Podstawa Programowa z komentarzami. Tom 3. Języki obce w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. 2010. http://www.konferencje.men.gov.pl/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa/jezyki-obce DW 04.2011.
Schaff, A. 1981. Stereotypy a działanie ludzkie. Warszawa: Książka i Wiedza.
Wilczyńska, W. (red.) 2002. Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonale-nie się w komunikacji ustnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Witkowska, M. 2009. „Refleksyjny student – refleksyjny praktyk. Kształcenie myślenia refleksyjnego przyszłych nauczycieli języka angielskiego”. (w:) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska (red.). Poznań-Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: 129-139.
Wrzesiński, W. 1994. „Sąsiad czy wróg. Ze studiów nad stereotypem Niemca w Polsce w XIX i XX wieku”. (w:) Uprzedzenia między Polakami i Niemcami. Materiały polsko/niemieckiego Sympozjum Naukowego 9-11 grudnia 1992. F. Grucza i inni (red.). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: 61-74.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wysocka, M. 2013. „Możliwości wykształcenia refleksyjnych uczniów przez refleksyjnych nauczycieli”. Wykład plenarny wygłoszony 10.09.2013 r. podczas konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego we Wrocławiu.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).