Abstract
The aim of this article is to show some possibilities of using autobiographical narratives in the learning and teaching languages. The first part, focused on theoretical aspects of autobiographical research, points to its functions, problems for the researcher and possible content to be examined. The second part describes an example of the author’s autobiographical narrative research study conducted among the students of philological (English philology) and non-philological (elementary education with English and management) fields of study, whose task was to write an autobiography entitled “My journey with a foreign
language”.
Literaturhinweise
Bailey, K.M. 1995. „Competitiveness and anxiety in adult second language learning: looking at and through the diary studies”. (w) Brown, H.D. i Gonzo, S. (red.). Readings on Second Language Acquisition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents. 163 – 205.
Benson, P. 2002. „(Auto)biography and learners’ diversity”. (w) Benson, P. i Nunan, D. Learners’ Stories. Cambridge: CUP.
Brzeziński, J. i Siuta, J. 1991. Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Burzyńska, A. 2008. „Idee narracyjności w humanistyce”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 21 – 36.
Curran, E. 2008. „Narratives of relevance: seizing (or not) critical moments”. (w) Cole, K.M. i J. Zuengler. (red.). The Research process in Classroom Discourse
Analysis. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Dryll, E. 2008. „Analiza tekstu narracji autobiograficznej z wykorzystaniem metod lingwistyki formalnej”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro,
B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 117 – 132.
Jastrzębska, J. Dryll, E 2008. „Autonarracja osób o różnych stylach przywiązania. Wybrane techniki formalnej analizy tekstu”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Klus- Stańska, D. 2002. „Narracje w szkole”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 189 – 220.
Kofta, M. i Doliński, D. 2000. „Poznawcze podejście do osobowości”. (w)Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2). Gdańsk: GWP. 561 – 600.
Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Norton (Pierce), B. 1995. „Social identity, investment, and language learning”. TESOL Quarterly 29: 9 – 31.
Oleś, P. 2008. „Autonarracyjna aktywność człowieka”. (w)Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.
Schmidt, R. 1983. „Interacton, acculturation, the acquisition of communicative competence”. (w) Wolfson, N. i Judd, E. (red.). Sociolinguistics and TESOL. Rowley, MA: Newbury House. 137 – 74.
Schumann, J. 1978. The Pidginization Process: A Model for Second Language Acquisition. Rowley, MA: Newbury House.
Stemplewska-Żakowicz, K. 2008. „Obiektywność i inne metodologiczne cnoty z perspektywy postmodernistycznej wrażliwości badawczej”. (w) Janusz,
B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.
Tabor, U. 2008. Biograficzne uwarunkowania rozwoju naucz yciela. Analiza jakościowa. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Taylor, S. „Adjustment to threatening events: A theory of cognitive adaptation”. American Psychologist 38. 1161 – 1173.
Teutsch-Dwyer, M. 2002. „(Re)constructing masculinity in a new linguistic reality”. (w)Pawlenko, A., Blackledge, A., Piller, I i M. Teutsch-Dwyer (red.). Multilingualism, Second Language Acquisition, and Gender. New York: Mounton de Gruyter. 175 – 98.
Tokarska, U. 2001. „Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 221 – 261.
Trzebiński J. 2001. „Narracyjne konstruowanie rzeczywistości”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 17 – 42.
Trzebiński J. 2001. „Autonarracje nadają kształt życiu człowieka”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 43 – 80.
Żurko, M. 2008. „Wybrane metody analizy i interpretacji narracji autobiograficznej w ujęciu hermeneutycznym”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 105 – 129.
Lizenz
Copyright (c) 1970 Dorota Werbińska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Autoren:
Die Autoren der zur Veröffentlichung in der Zeitschrift Neofilolog angenommenen Texte sind verpflichtet, den Vertrag über die Erteilung einer kostenlosen Lizenz für die Werke mit der Verpflichtung zur Erteilung einer Sublizenz CC auszufüllen, zu unterzeichnen und an die Adresse der Redaktion zurückzusenden.
Gemäß Vertrag erteilen die Autoren auf die in der Zeitschrift Neofilolog veröffentlichten Texte der Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań eine nicht exklusive und kostenlose Lizenz und erlauben die Verwendung der Sublizenz Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Die Autoren behalten das Recht zur weiteren freien Verfügung über das Werk.
Benutzer:
Interessierte Onlinebenutzer dürfen die seit 2017 veröffentlichten Werke unter folgenden Bedingungen nutzen:
- Anerkennung der Urheberschaft - die Verpflichtung, zusammen mit dem verbreiteten Werk Informationen über die Urheberschaft, den Titel, die Quelle (Links zum Originalwerk, DOI) und die Lizenz selbst bereitzustellen;
- ohne Schaffung abgeleiteter Werke - das Werk muss in seiner ursprünglichen Form erhalten bleiben, ohne Zustimmung des Autors dürfen keine Studien, beispielsweise Übersetzungen, verbreitet werden.
Die Urheberrechte aller veröffentlichen Texte sind vorbehalten.
Sonstige:
Die Adam-Mickiewicz-Universität in Poznań behält das Recht auf die Zeitschrift als Gesamtheit (Layout, Grafik, Titel, Umschlagsprojekt, Logo usw.).