Résumé
The aim of this article is to show some possibilities of using autobiographical narratives in the learning and teaching languages. The first part, focused on theoretical aspects of autobiographical research, points to its functions, problems for the researcher and possible content to be examined. The second part describes an example of the author’s autobiographical narrative research study conducted among the students of philological (English philology) and non-philological (elementary education with English and management) fields of study, whose task was to write an autobiography entitled “My journey with a foreign
language”.
Références
Bailey, K.M. 1995. „Competitiveness and anxiety in adult second language learning: looking at and through the diary studies”. (w) Brown, H.D. i Gonzo, S. (red.). Readings on Second Language Acquisition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents. 163 – 205.
Benson, P. 2002. „(Auto)biography and learners’ diversity”. (w) Benson, P. i Nunan, D. Learners’ Stories. Cambridge: CUP.
Brzeziński, J. i Siuta, J. 1991. Społeczny kontekst badań psychologicznych i pedagogicznych. Wybór tekstów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Burzyńska, A. 2008. „Idee narracyjności w humanistyce”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 21 – 36.
Curran, E. 2008. „Narratives of relevance: seizing (or not) critical moments”. (w) Cole, K.M. i J. Zuengler. (red.). The Research process in Classroom Discourse
Analysis. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
Dryll, E. 2008. „Analiza tekstu narracji autobiograficznej z wykorzystaniem metod lingwistyki formalnej”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro,
B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 117 – 132.
Jastrzębska, J. Dryll, E 2008. „Autonarracja osób o różnych stylach przywiązania. Wybrane techniki formalnej analizy tekstu”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Klus- Stańska, D. 2002. „Narracje w szkole”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 189 – 220.
Kofta, M. i Doliński, D. 2000. „Poznawcze podejście do osobowości”. (w)Strelau, J. Psychologia. Podręcznik akademicki (tom 2). Gdańsk: GWP. 561 – 600.
Konarzewski, K. 2000. Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Norton (Pierce), B. 1995. „Social identity, investment, and language learning”. TESOL Quarterly 29: 9 – 31.
Oleś, P. 2008. „Autonarracyjna aktywność człowieka”. (w)Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.
Schmidt, R. 1983. „Interacton, acculturation, the acquisition of communicative competence”. (w) Wolfson, N. i Judd, E. (red.). Sociolinguistics and TESOL. Rowley, MA: Newbury House. 137 – 74.
Schumann, J. 1978. The Pidginization Process: A Model for Second Language Acquisition. Rowley, MA: Newbury House.
Stemplewska-Żakowicz, K. 2008. „Obiektywność i inne metodologiczne cnoty z perspektywy postmodernistycznej wrażliwości badawczej”. (w) Janusz,
B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 37 – 52.
Tabor, U. 2008. Biograficzne uwarunkowania rozwoju naucz yciela. Analiza jakościowa. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Taylor, S. „Adjustment to threatening events: A theory of cognitive adaptation”. American Psychologist 38. 1161 – 1173.
Teutsch-Dwyer, M. 2002. „(Re)constructing masculinity in a new linguistic reality”. (w)Pawlenko, A., Blackledge, A., Piller, I i M. Teutsch-Dwyer (red.). Multilingualism, Second Language Acquisition, and Gender. New York: Mounton de Gruyter. 175 – 98.
Tokarska, U. 2001. „Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 221 – 261.
Trzebiński J. 2001. „Narracyjne konstruowanie rzeczywistości”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 17 – 42.
Trzebiński J. 2001. „Autonarracje nadają kształt życiu człowieka”. (w) Trzebiński, J. Narracja jako sposób rozumienia świata”. 43 – 80.
Żurko, M. 2008. „Wybrane metody analizy i interpretacji narracji autobiograficznej w ujęciu hermeneutycznym”. (w) Janusz, B., Gdowska, K. i de Barbaro, B. (red). Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 105 – 129.
Licence
© Dorota Werbińska 1970
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Auteurs :
Les auteurs de textes acceptés pour publication dans la revue Neofilolog sont tenus de remplir, signer et renvoyer à l'adresse de la rédaction, un accord sur l'octroi d'une licence gratuite pour les œuvres, avec obligation d'accorder une sous-licence CC.
En vertu de cet accord, les auteurs des textes publiés dans la revue Neofilolog accordent à l'Université Adam Mickiewicz de Poznań une licence non exclusive et gratuite et permettent l'utilisation de la sous-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Les auteurs se réservent le droit de disposer librement de l'œuvre.
Utilisateurs :
Les utilisateurs d'Internet intéressés ont le droit d'utiliser les œuvres publiées à partir de l'année 2017 sous réserve des conditions suivantes :
- reconnaissance de la qualité d'auteur - l'obligation de fournir des informations sur la qualité d'auteur, le titre, la source (liens vers l'œuvre originale, DOI) et la licence, ainsi que l'œuvre distribuée ;
- sans créer d'œuvres dérivées - l'œuvre doit être conservée dans sa forme originale, p. ex. les traductions ou les interprétations ne peuvent être distribuées sans le consentement de l'auteur.
Tous les textes publiés sont soumis au droit d'auteur.
Autres :
L'Université Adam Mickiewicz de Poznań se réserve le droit à la revue dans son ensemble (mise en page, forme graphique, titre, conception de la couverture, logo, etc.).
.